By Willem Smit/ Michael Sorell
نوشته: ویلم اسمیت و مایکل سارل
ترجمه: سارا پنجی زاده
بسیاری از اقتصاددانان استدلال میکنند وجود روابط تجاری رقابتی ميان کشورها با قرار دادن محصولات داخلی در معرض بازارهای خارجی، نامهای جهانی قوی را میپروراند. چنین استدلالی، چین را در جایگاه تبدیلشدن به نيروگاه نامها قرار میدهد، اما اقتصاد بهسرعت در حال رشد چین در میان فهرست صد نام برتر جهانی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. برای مثال، استرالیا، نروژ و ایرلند هم، چنین هستند، هرچند مرکز جهانی توان رقابتی آی.ام.دی آنان را از لحاظ توان رقابت در درجات بالایی رتبهبندي ميكند.
یکی از علل اینکه چین فاقد قدرت نام است، تمرکز آن بر تجارت شرکتی است. بیشتر 34 شرکت چینی حاضر در فورچونگلوبالپانصد، کالاهای خود را به کسبوکارها میفروشند و ایجاد نام شناختهشده برای شرکتهای فعال در زمینه تجارت شرکتی بسیار دشوارتر از شرکتهای فعال در عرصه مصرفكننده است.
نامهای چینی با توجه به جایگاه فعلیشان احتمالا در آینده نزدیک فراگیر نخواهند شد، حتا اگر اقتصاد چین به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شود.