By Raffaella Sadun/ Nicholas Bloom/ John Van Reenen
نوشته: رافائلا سادون و نیکولاس بلوم و جان ونرنن
ترجمه: یحیی یحیائی
مدارس کسبوکار در دورههای ام.بی.ای به دانشجویان یاد میدهند که نمیتوان از شرکتها انتظار داشت بر مبنای شایستگیهای مدیریتی داخلی رقابت کنند، چرا که تقلید آنها بسیار آسان است. طبق نظر استراتژيستها، اثربخشي عملياتي، ملزومات اولیه دنياي رقابت است. اما دادههايي از يك پروژه پژوهشي دهساله، كه دوازدههزار بنگاه را مورد مطالعه داده، اين انديشه را به چالش كشيد. این مطالعه میزان کارایی شركتها در اجرای هجده اقدام اصلي مديريت را بررسي میکند. مطالعه مذكور، تفاوتهاي زيادي در مورد نحوه اجرای وظایف پایه (مانند هدفگذاري، اجراي عمليات و آمادهسازي استعدادها) توسط شركتها و اهميت اين تفاوتها یافته اس: بنگاههايي که فرايندهاي مديريتي قوي دارند، در معيارهاي سطحبالا مانند سوددهي، رشد و بهرهوري بهطور قابلتوجهي بهتر عمل ميكنند. بهعلاوه، تفاوتها در كيفيت فرايند، در گذر زمان ادامه پيدا ميكند. این بدان معناست كه مديريت شايسته بهسادگي قابلتقليد نيست. در اين مقاله، نويسندگان يافتههاي پژوهش را مرور كرده و بررسي ميكنند چه عواملي مانع سرمايهگذاري مديران در ظرفیتهاي مديريتي ميشود و استدلال ميكنند چنين سرمايهگذاريهايي راهی قدرتمند براي رقابتيترشدن هستند.