گروه محصولات

عنوان مقاله: چرا مدیریت شایستگی را دست‌کم می‌گیریم؟

گزيده مديريت 198

By Raffaella Sadun/ Nicholas Bloom/ John Van Reenen

نوشته: رافائلا سادون و نیکولاس بلوم و جان ون‌رنن

ترجمه: یحیی یحیائی

مدارس کسب‌وکار در دوره‌های ام.بی.ای به دانشجویان یاد می‌دهند که نمی‌توان از شرکت‌ها انتظار داشت بر مبنای شایستگی‌های مدیریتی داخلی رقابت کنند، چرا که تقلید آن‌ها بسیار آسان است. طبق نظر استراتژيست‏ها، اثربخشي عملياتي، ملزومات اولیه دنياي رقابت است. اما داده‏هايي از يك پروژه پژوهشي ده‌ساله، كه دوازده‌هزار بنگاه را مورد مطالعه داده، اين انديشه را به چالش كشيد. این مطالعه میزان کارایی شركت‏ها در اجرای هجده اقدام اصلي مديريت را بررسي می‌کند. مطالعه مذكور، تفاوت‏هاي زيادي در مورد نحوه اجرای وظایف پایه (مانند هدف‌گذاري، اجراي عمليات و آماده‏سازي استعدادها) توسط شركت‏ها و اهميت اين تفاوت‏ها یافته اس: بنگاه‏هايي که فرايندهاي مديريتي قوي دارند، در معيارهاي سطح‌بالا مانند سوددهي، رشد و بهره‏وري به‌طور قابل‌توجهي بهتر عمل مي‏كنند. به‌علاوه، تفاوت‏ها در كيفيت فرايند، در گذر زمان ادامه پيدا مي‏كند. این بدان معناست كه مديريت شايسته به‌سادگي قابل‌تقليد نيست. در اين مقاله، نويسندگان يافته‏هاي پژوهش را مرور كرده و بررسي مي‏كنند چه عواملي مانع سرمايه‏گذاري مديران در ظرفیت‏هاي مديريتي مي‏شود و استدلال مي‏كنند چنين سرمايه‏گذاري‏هايي راهی قدرتمند براي رقابتي‏ترشدن هستند.

انصراف از نظر