گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت ایران زمین در گذر تاریخ: چرا مديران باید تاریخ بخوانند؟

گزيده مديريت 208
نوشته: دكتر محمد ابراهيم محجوب

 اگر بنا به گفته‏ ی دانیل گولمن هوش عاطفی حاصل شناخت و رهبری خودمان، و شناخت و مدیریت ارتباطات و پیوندهای پیدا و پنهانی بدانيم که با سایرین داریم، در این صورت باید برویم سراغ تاریخ. تاریخ را می‏ توانیم همچون درختی بپنداریم که ما در سرشاخه‏ های آن زندگی می‏ کنیم و بنابراین هرچه به‏ سمت شاخه‏ های اصلی، تنه، و ریشه‏ های این درخت رو به پس برویم آشنایی ما با دیگران بیش‏تر می‏شود و تشابهات زبانی و فرهنگی ما را به هم نزدیک‏تر می‏کند. با مطالعه‏ ی تاریخ، این فقط اطلاعات گذشته نیست که به ما منتقل می‏شود. کسی که تاریخ می‏خواند کم‏تر متعصبانه با موضوعی برخورد می‏کند بلکه پیش از پذیرش یا رد هر موضوعی، آن را از منظر منطق می‏سنجد و ارزیابی می‏کند. این شاید بالاترین ارزشی است که می‏توانیم برای مطالعه‏ ی تاریخ قائل شویم؛ و این شاید مهم‏ترین کیفیتی است که هر مدیری نیازمند آن است. مطالعه‏ ی تاریخ به ما می‏آموزد مستند سخن بگوییم و سخن غیرمستند را نپذیریم؛ به ما کمک می‏کند تفکر سیستمی را در خودمان تقویت کنیم؛ روابط علت‏ و‏معلولی را بهتر بفهمیم؛ یاد بگیریم میان پدیده‏ های به‏ ظاهر بی‏ربط پل بزنیم و پیوندهای پنهان میان آن‏ها را کشف کنیم. در اين مقاله با دسته‌بندي اعصار مديريت، و با نگاهي به دانش و مهارت نرم، اهميت مطالعه تاريخ از ديدگاه انديشمندان مرور مي‌شود و ضمن ابهام‏ زدايي از برخي انديشه‌هاي بعضا نادرست، كاركردهاي تاريخ و نحوه مطالعه آن به مديران پيشنهاد مي‌شود.
انصراف از نظر