گروه محصولات

عنوان مقاله: چرا محترم ترين شركت هندي نباشيم؟

گزيده مديريت 126

By Anand Raman

نوشته، آناند رامان

ترجمه: افشین وزیریان

شاید نارایان مورتی فرد ویژه‌ای نبود، اما دقیقا برخلاف جريان حرکت می‌كرد. هنگامی‌ كه تعداد كمی ‌از هندي‌ها احساس می‌كردند می‌توانند كارآفرين شوند، او اينفوسيس را فقط با یک‌هزار دلار تاسيس كرد. زماني كه هيچ كس باور نداشت هند می‌تواند محصولات با تكنولوژي بالاي جهاني ارائه دهد، او جرات كرد خدمات نرم‌افزاري را با هدف صادرات توسعه دهد. در دوره‌اي كه اداره‌‌كردن اخلاقی يك كسب‌وكار کم‌وبیش نامتعارف بود، او شركتي ارزش‌محور خلق كرد.

در بیش از سی سال مدیریت، مورتی تا حد زیادی موفق بوده است. او به ایجاد شرکتی شش‌میلیاردی با 134هزار کارمند کمک کرد و پیشگام شیوه‌ای نوآورانه در ارائه خدمات نرم‌افزاری در سطح جهان شد و تلاش کرد از اینفوسیس یک شرکت «خوب» بسازد.

این شهرت به‌سختی به‌دست آمده و به‌راحتی از دست می‌رود، به‌ویژه در هند امروز که شرکت‌هایش شهره به عدم‌شفافیت هستند. در واقع، خشم عمومی عليه فساد به حد انفجارآمیزی رسیده و میلیو‌ها نفر را برای اعتراض به خیابان‌ها کشانده است.

همان‌گونه که کسب‌وکارها در هند ناگزیر از تغییر می‌شوند، اینفوسیس هم به نقطه عطف حیات خود می‌رسد. در آگوست سال گذشته و طبق برنامه قبلی، مورتی از مقام ریاست‌ هیات‌مدیره آن کنار رفت. در این مصاحبه، مورتی توضیح می‌دهد که ایجاد بنگاهی ارزش‌محور، فرایندی پایان‌ناپذیر است. رهبران باید نشان دهند که ارزش‌ها هر روز و هر بزنگاه مهم هستند.

انصراف از نظر