نوشته تام آیزنمن
ترجمه نرجس يزداني
اگر كسبوكاري راهاندازی میکنید، احتمال شكست شما بالاست: دوسوم شرکتهای نوپا هرگز بازده مثبتي ارائه نمیدهند. در همين راستا، یک استاد کارآفرینی در مدرسه کسبوکار هاروارد تصميم گرفت دليل اين شكست را کشف كند. بر اساس مصاحبهها و نظرسنجیها با صدها نفر از بنیانگذاران و سرمایهگذاران و تعداد زیادی از مجموعههای کارآفرینی، یافتههای اين استاد هاروارد برخلاف اين باور متداول است که علت شکست نوپاها یا تیم بنیانگذار است یا ایده کسبوکار. نویسنده شش الگویي را ارائه ميدهد که بر اساس آنها كسبوكارها محکوم به فنا هستند. دو مورد بهویژه بسيار رايج هستند: همراهان بد. طرفهای دیگر به غیر از بنیانگذاران (مانند کارکنان، شرکای استراتژیک و سرمایهگذاران) میتوانند نقش مهمی در نابودی شرکت داشته باشند. بهعنوان مثال، شركت پوشاک کوینسی، به دليل حمایت ضعیف سرمایهگذاران و شرکای کارخانه و همچنين کارکنان انعطافناپذیر شكست خورد. شروع های اشتباه. بسیاری گام مهمی را در فرایند شروع يك كسبوكار نوپای ناب نادیده میگیرند: تحقیق در مورد نیاز مشتری قبل از آزمایش محصولات. چنين كسبوكارهايي مانند تراينگوليت (یک نوپاي دوستیابی برخط) برای راهاندازی محصولات کاملا کارکردی عجله دارند كه با هيچ نیاز بازار تناسب ندارد. خبر خوب این است که بنگاهها میتوانند با تعریف دقیق مسالهای که در پي حل آن هستند، دریافت بازخورد از تکتک مشتریان بالقوه و تایید اعتبار مفاهیم با مشتریان واقعی در محیط يك دنیای واقعی، از افتادن در دام شكست جلوگیری کنند.