By Michael Smith/ Rahul Telang
نوشته: مایکل اسمیت و راول تلانگ
ترجمه: ندا سراج
بینوایان، یکی از فیلمهایی که پیشبینی موفقیت آن میرود، چهارده دسامبر در آمریکا و کانادا نمایش داده میشود. اکران جهانی آن بهتدریج صورت گرفته و با اکران اواخر مارس در برزیل پایان مییابد. چند ماه بعد به شبکههای درخواستی و سپس به شبکه دی.وی.دی راه پیدا میکند.
بهتاخیرانداختن دسترسی به محصول در شبکههای کمحاشیه برای بهحداكثر رساندن سود آن در پرحاشیهها، راهبردی است که از گذشته به شرکتهای رسانهای خدمت خوبی كرده است. اما تحقیقات ما نشان میدهد که بازارهای دیجیتال این راهبرد را خیلی کماثر میکنند به خصوص آنهایی که مملو از نسخههای قفلشکسته هستند. خیلی از انواع محتواها مثل کتاب، فیلم، سریال تلویزیونی و موسیقی را آزمایش كردیم. ما به سه نتیجه دست یافتیم:
تاخیر در ارائه دیجیتال، فروش از مجاري ديگر را افزایش نمیدهد. بیشتر مشتریان مجراي ديدن خود (بهطور مثال نسخه چاپی یا الکترونیک کتاب) را پیش از انتخاب کالا برمیگزینند و بهنظر نمیرسد آن را تغییر دهند. در عمل، بیشتر احتمال دارد بین یک نسخه دیجیتال مجاز و غیرمجاز تغییر جهت دهند تا اینکه به سراغ یک نسخه غیردیجیتال بروند. بهطور مثال، در دسامبر 2007 ان.بی.سی محصولات خود را از فروشگاههای آیتيون جمع کرد و ماه بعد موجب يازده درصد افزایش ارائه غیرمجاز آن در سایتها شد (و هیچ افزایشی در فروش دی.وی.دی نداشت). برعكس، ای.بی.سی در سال 2009 با افزایش ارائه محصولات خود سايت هولو ارائه غیرمجاز برنامه را بيست درصد کاهش داد، در حالی که میزان نمایش تلويزیونی آن بیتغییر ماند. در سال 2010 زمانی که یک انتشارات بزرگ آمریکایی ارائه نسخه کیندل را متوقف كرد، هیچ افزایشی در فروش نسخه چاپی خود مشاهده نكرد. زمانی که نسخههای کیندل را دوباره ارائه كرد، فروش نسخههاي الکترونیک پنجاه درصد كمتر از قبل بود. ما معتقدیم مشتریان از یافتن نسخه دیجیتالی ناامید شدند یا آن را بهصورت غیرمجاز تهیه کردند. برای جلوگیری از سرنوشت مشابه، نسخههای دیجیتال و غیردیجیتال را همزمان ارائه کنید و از تکنیکهای زمانبندی برای سوقدادن مشتری از نسخهای به نسخه دیگر استفاده نکنید.
[1] . مایکل اسمیت، استاد فناوری اطلاعات و بازاریابی در کالج هاینز دانشگاه ملون و دانشكده كسبوكار تپر است. راول تلانگ، استاد سیستمهای اطلاعاتی و مدیریت در کالج هاینز است.