By Zeynep Ton
نوشته: زینپ تون
ترجمه: دکتر احمد روستا و فاطمه پوستی
بسیاری از مدیران خردهفروشی معتقدند برای پایین نگهداشتن سطح قیمتها باید دستمزدها هم کم باشند. در نتیجه حدود یکپنجم از کارکنان آمریکایی از حقوق پایین، مزایای کم، ساعت کاری همواره متغیر و فرصتهای محدود برای پیشرفت رنج میبرند. اما تحقیقات نویسنده نشان میدهند مصالحه سرمایهگذاری روی کارکنان با قیمتهای پایین اشتباه است.
برای تحقق اهداف عملکردی کوتاهمدت، بسیاری از خردهفروشان از نیروی کار خود کم میکنند. سایر کارکنان که بیانگیزه بوده و آموزش کافی ندیدهاند نمیتوانند بهطور کامل وظایف خود را در یک محیط پیچیده عملیاتی ایفا کنند. حاصل، افتادن در چرخه معیوبی است که در آن فروش و سود پایینتر، مدیران را به کاهش بیشتر نیروها ترغیب میکند.
خردهفروشانی چون کوییکتریپ،مرکادونا،تریدرجوز و کاستکو،چرخهای مثبت از سرمایهگذاری در نیروی انسانی، اجرای عالی عملیات، فروش و سود بیشتر و بودجه بیشتر برای کارکنان ایجاد کردهاند. این خردهفروشان همچنین کار را کارامدتر و راضیکنندهتر برای کارکنان تبدیل کرده، خدمات مشتریان را بهبود بخشیده و فروش و سود خود را از طریق چهار اقدام افزایش دادهاند: سادهسازی عملیات از طریق ارائه محصولات و مشوقهای تبلیغاتی کمتر، آموزش کارکنان به منظور انجام وظایف گوناگون، حذف هدررفتها در هر چیزی (و فقط نه در نیروی انسانی) و دادن اختیار به کارکنان برای اتخاذ برخی تصمیمها.