ترجمه: کمیل رودی
شرکتها میلیونها دلار برای معماری دفاتر خود بهعنوان تلاشی برای افزایش بهرهوری هزینه میکنند. برای مثال، در پی آنند که تعادل درستی میان فضای باز و فضای ساکت ایجاد کنند تا هم، همکاری و هم تمرکز را بیشینه سازند.
مطالعهای جدید پرده از یک برانگیزاننده عملکرد برمیدارد: نشستن دو نوع کارمند در کنار یکدیگر. پژوهشگران به مدت دو سال دادههای ارزشمند از دو هزار کارمند فناوری را با تقسیم آنها به سه گروه بررسی کردند. اثر یکی را بر همکار کناری از چند جنبه عملکردی بررسی کردند. «کارکنان بهرهور» از نظر خروجی بسیار خوب عمل میکنند، اما از نظر کیفیت نهچندان. در مقابل، «کارکنان کیفی» برعکس هستند. «عمومیها» از هر دو بعد متوسط هستند. نتایج نشان میدهد گروهبندی کارکنان با قوتهای مکمل (نشستن کارکنان بهرهور در کنار کارکنان کیفی) تا پانزده درصد عملکرد سازمانی را افزایش میدهد (عمومیها باید کنار یکدیگر باشند). پژوهشگران برآورد میکنند برای دوهزار نفر کارمند این میتواند به معنای افزایش یکمیلیون دلار در سود سالانه باشد. چه چیزی باعث اثر مثبت کناردستی است؟