ترجمه: سعیده رجائی هرندی
بررسی فناوری و پایش رسانههای اجتماعی محرکهای جدید را نمایان میکنند. تصور کنید به تلفن هوشمندی که شرکت در اختیارتان قرار داده نگاه کرده و متوجه ایمیلی از لینکداین میشوید: «این شرکتها بهدنبال داوطلبانی مانند شما هستند.» شما ضرورتا در جستوجوی شغل نیستید، اما همیشه پذیرای فرصتها هستید، بنابراین از روی کنجکاوی، روی لینک کلیک میکنید. چند دقیقه بعد رییس شما پشت میزتان ظاهر میشود. او میگوید: «ما متوجه شدهایم شما بهتازگی زمان زیادی را در لینکداین میگذرانید، بنابراین، میخواستم با شما در مورد شغلتان و اینکه آیا در اینجا خوشحال هستید صحبت کنم.» مثل اینکه بهدردسر افتادید! این یک سناریوی ناخوشایند تجاوز به حریم خصوصی و کنترل بیشازحد است و خیلی هم دور از واقعیت نیست. ریزش همیشه برای شرکتها پرهزینه بوده، اما در بسیاری از صنایع بهعلت بازار کار محدود و ماهیت بسیار مشارکتی مشاغل، هزینه از دست دادن کارکنان خوب در حال افزایش است. (همانطور که کار تیممحورتر میشود، ورود روان بازیگران جدید چالشانگیزتر میشود). بنابراین، شرکتها بر تلاش خود برای پیشبینی کارکنانی که ریسک بالای ترک سازمان را دارند افزودهاند تا مدیران بتوانند برای بازداشتن آنها کاری کنند. تاکتیکها از پایش الکترونیک عادی تا تجزیهوتحلیل پیچیده زندگی رسانهاجتماعی کارکنان گستردهاند.