By Gary Hamel
نوشته: گري همل
ترجمه: مهندس اميرپويا سيف زاده
برای سازمانهایی نظیر جنرالالکتریک، پراکتر.اند.گمبل و ویزا، نوآوری مدیریت، رمز موفقیت است. اما نوآوری مدیریت چیست؟ چرا اینقدر مهم است و چگونه سازمانها میتوانند بیاموزند نوآورانی در عرصه مدیریت شوند؟ در این مقاله، گری همل به این سوالات پاسخ میدهد.
یک پیشرفت بزرگ در مدیریت میتواند مزایایی با ماندگاری طولانی خلق و چرخشهای اساسی در جایگاههای رقابتی ایجاد کند. اما فقط تعداد معدودی از شرکتها دارای فرایندی حسابشده و مناسب برای نوآوری مداوم مدیریتی هستند. بزرگترین چالش در این عرصه، خلق ایدههای بهواقع بدیع است. چهار عامل میتوانند به این امر کمک کنند: یک مشکل مسحورکننده که نیازمند تفکرات تازه باشد؛ پارادایمهای تازه که قدرت تاباندن نور بر رویکردهای جدید را داشته باشند؛ فروریختن محتاطانه عرفها و تعصباتی که تفکر خلاق را محدود میکنند و مثالها و قیاسهایی که به تعریف مجدد آنچه امکانپذیر است، کمک میکنند.
بدونشک در شرکت شما فرایندهای مدیریتی وجود دارند که مشکلاتی را که میخواهید حل کنید بدتر میسازند. چگونه میتوانید آنها را شناسایی کنید؟ میتوانید اینکار را با طرح مجموعهای از سوالات آغاز کنید: چه کسی مالکیت این فرایند را دارد؟ اهداف آن کداماند؟ معیارهای موفقیت کداماند؟ معیارهای تصمیمگیری کداماند؟ تصمیمات چگونه تبیین میشوند و برای چه کسانی؟ پس از ثبت جزییات مشخصشده، از افراد دیگر بخواهید وارد شده و تاثیر بگذارند. کشفهای حاصله میتوانند منجر به کشف فرصتهایی برای بازآفرینی فرایندهای مدیریتی شوند.
از نظر نویسنده، یک نوآوری مدیریتی اگر حایز یکی از سه شرط زیر باشد، منجر به مزیت رقابتی پایدار میشود: نوآوری زیربنای اصول جدیدی باشد که باورهای مدیریتی را به چالش میکشد؛ محدودهای از فرایندها و روشها را دربر گیرد و بخشی از یک برنامه ابداع باشد که در آن پیشرفت در طول زمان به حالتی ترکیبی میرسد.
همل میگوید تاکنون مدیریت در قرن بیستویکم چندان با مدیریت در قرن بیستم متفاوت نبوده است. فرصتها در همین نکته نهفتهاند. میتوانید انتظار بکشید که رقبا بر فراز اکتشاف بزرگ بعدی در زمینه مدیریت تلوتلو بخورند یا خود همین الان تبدیل به یک نوآور مدیریت شوید.