گروه محصولات

عنوان مقاله: چالش های کارآفرینی شرکتی

گزيده مديريت 65

By David A. Garvin/ Lynne C. Levesque

نوشته: دیوید گاروین و لین لوسکو

ترجمه: حسین حسینیان

برای رقابت‌پذیری، شركت‌ها باید كسب‌وكارهای جدید نوآورانه را بسط دهند. اما كارآفرینی شركتی آسان نیست. ابتكارهای جدید پرمخاطره با موانع بی‌شماری مواجه هستند و به‌ندرت با سیستم‌ها، فرایندها و فرهنگ‌های جاافتاده جور می‌شوند. با این وجود، موفقیت مستلزم توازنی میان ویژگی‌های سازمانی جدید و قدیم است و اگر شركت‌ها این نیروهای متعارض را در توازن نگه ندارند، كسب‌وكارهای جدیدشان دچار دردسر می‌شوند.

نویسندگان، چالش‌های پیش روی شركت‌ها به هنگام تعقیب كسب‌وكارهای جدید و نیز واكنش‌های دردسرساز رایج در برابر این چالش‌ها را تشریح می‌كنند. به گفته آن‌ها، این شركت‌ها باید سه اقدام متوازن‌ساز را صورت دهند:
 ·  تدوین استراتژی از طریق آزمون و خطا. این كار شامل محدودكردن انتخاب‌های بالقوه، یادگیری از نمونه‌های كوچك، استفاده از پیش‌الگوها برای آزمودن مدل‌های كسب‌وكاری، پی‌جویی پیشرفت كار از طریق معیارهای غیرمالی و دانستن زمان و نحوه مناسب تعطیل یك ابتكار پرمخاطره می‌شود.
 ·  بهترین تركیب فرایندهای قدیم و جدید را با استفاده از تامین نیروی انسانی ابتكارهای پرمخاطره با كاركنان مجرب، تغییردادن ذهنیت افراد قدیمی، شناسایی قابلیت‌هایی كه باید ایجاد شوند و آن‌هایی كه باید از بیرون تامین شوند و واداركردن كسب‌وكارهای قدیم و جدید به مشاركت در مسئولیت تصمیم‌های عملیاتی بیابید.
 ·  توازن مناسب بین ادغام و استقلال را از طریق تعیین پشتیبان‌های ستادی و عملیاتی برای ابتكارهای پرمخاطره، ایجاد معیاری برای انتقال آن‌ها به بخش‌های موجود و استفاده از ساختارهای سازمانی ابتكاری به‌وجود آورید.
 نویسندگان، نگاهی تفصیلی به سیستم «فرصت‌های كسب‌وكاری نوپدید» آی.بی.ام انداخته‌اند. در این سیستم، مدیران همه این اقدامات متوازن‌ساز را هم‌زمان به‌كار بسته‌اند
انصراف از نظر