گروه محصولات

عنوان مقاله: چالش‌هاي خلق و بازآفريني اعتماد در سازمان‌ها

گزيده مديريت 216
با مديران در سازمانهای ایرانی
اين روزها سازمان‌ها به‌‌واسطه تحولات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فناوري شرايط خاصي دارند. سربلند بيرون‌آمدن از اين شرايط و دوام و بقاي كسب‌و‌كار منوط به داشتن رهبريِ شايسته است. رهبران سازماني امروز ملزم به خلق محيط‌هاي كاري هستند كه در آن انگيزه، تعهد و پايبندي به ارزش‌هاي سازماني، خلاقيت و نوآوري، كيفيت و مشتري‌مداري موج مي‌زند. البته باید توجه داشت که انگيزه، تعهد و تعلق افراد را نمي‌توان صرفا با ابزارها و عوامل مادي كسب كرد، بلكه نیاز به خلق محیط و فرهنگ سازمانی مناسب دارند.
اعتماد یک مفهوم چندبعدی است و صاحب‌نظران براي اعتماد ابعادي چون اطمینان، قابلیت پیش‌بینی، شايستگي، تخصص، خیرخواهی و روراستي را ذكر كرده‌اند. مهم‌ترين نكته در باب فرايند خلق اعتماد اين است كه اعتماد معمولا دير شكل مي‌گيرد ولي به‌واسطه يك اقدام يا رفتار نسجيده از ميان مي‌رود. به تعبير ديگر اعتماد، خصیصه پایدار و ویژگی ثابت سازمانی نیست. اعتماد به‌طور مداوم در حال تغییر است و اگرچه کسب و ایجاد آن کاری بسیار دشوار است، اما ازدست‌دادن آن به‌راحتی اتفاق می‌افتد.
همچنین اعتماد يكي از مهم‌ترين عناصر سرمايه اجتماعي به‌شمار مي‌رود. داشتن سرمايه انساني، سرمايه طبيعي و... به‌تنهايي تضمين‌كننده موفقيت يك جامعه نيست. تجربه كشورهاي توسعه‌يافته نشان داده است كه در كنار استفاده بهينه و مديريت موثر دارايي‌هاي مادي و انساني، نیاز است که سرمايه اجتماعي نيز به‌نحو مطلوبی مدیریت گردد، چرا كه بدون وجود سرمايه اجتماعي، موفقيت و كاميابي اقتصادي اگرچه ممكن است حاصل شود ولي چندان دوام نخواهد یافت.

 مديران و صاحبان كسب‌و‌كار در «خلق و بازآفريني اعتماد» در سازمان‌هايشان با چه چالش‌هايي روبه‌رو هستند؟ و با چه راه‏كارهايي مي‌توانند از اين چالش‌ها عبور كنند تا فضاي سازماني و اجتماعي ما به كيفيت مطلوبي برسد؟
برای مطالعه پاسخ صاحب نظران به مجله 216 مراجعه گردد
انصراف از نظر