گروه محصولات

عنوان مقاله: پیشتازان : پیش بینی پیش بینی ناپذیر

گزيده مديريت 18
By Eric Bonabeau
نوشته: اریک بونابیو
ترجمه: دکتر محمد ابراهیم محجوب
از دیرباز، رفتار گروهی انسان‏ها در مجامع، در بازار و در سازمان‏ها پر رمز و راز بوده است. مثلاً چرا پاداش‏ دادن به كاركنان یك سازمان گاه موجب كاهش بهره‏وری می‌شود؟ چرا برخی كالاها كه معلوم نیست از كجا سر در آورده‏اند، فروش لگام‏گسیخته‏ای دارند، حال آن كه كالاهای‏ دیگر علی‏رغم بازاریابی چند میلیون‏ دلاری‏ می‌پلاسند؟ چگونه است كه یك اشتباه ساده اداری می‌تواند بهمن‏وار چنان زیان فاجعه‏‏آمیزی به بار آورد كه به ورشكستگی یك موسسه اعتباری بیانجامد؟
 اریك بونابیو معتقد است شیوه‏های سنتی تحلیل‏ آماری در تبیین این «پدیده‏های برآیند» موفق نیستند، زیرا در این شیوه‏ها تحلیلگر با رویكردی از بالا به پایین، سعی دارد قالب‏ها و فرمول‏های عمومی‌ را به یك مورد خاص بخوراند. استدلال بونابیو این است كه رفتار پدیده‏های برایند از پایین به بالا شكل می‌گیرند و از همان ابتدا با تعامل‏های موضعی و محلی افرادی همراه است كه در واكنش به رفتار سایر همبازیان تغییر رفتار می‌دهند. از مجموعه این تعامل‏ها چنان رفتار گروهی پدید می‌آید كه تحلیل از بالا به ‏پایین در توجیه آن عاجز است.
 اما اكنون به لطف «مدل‏سازی عامل‏مدار» برخی شركت‏ها راهكارهایی برای تحلیل (و حتی پیش‏بینی) پدیده‏های برآیند یافته‏اند. به‏عنوان مثال، شركت میسیز با استفاده از این فن‏آوری به شیوه‏های بهتری برای طراحی فروشگاه‏های زنجیره‏ای خود دست یافته‏ است. هیولت‌پاكارد با شبیه‏سازی عامل‏مدار توانسته پیش‏بینی كند كه تغییر در استراتژی استخدام چه اثری بر فرهنگ سازمانی آن شركت می‌گذارد. بانك سوسیته جنرال فرانسه از این فن‏آوری برای تعیین ریسك اجرایی گروه مدیریت دارایی خود استفاده كرده است.
 در این مقاله، جزییات پدیده‏های برآیند و دلیل افزونی آنها در سال‏های اخیر شرح داده شده است. بونابیو به‏ دنبال ارائه نمونه‏های واقعی از شركت‏هایی است كه با استفاده از شبیه‏سازی عامل‏مدار، كسب‏وكار خود را بهبود بخشیده‏اند، آینده این فن‏آوری را نیز بررسی كرده و به زمینه‏های متعددی اشاره می‌كند كه به واسطه این فن‌آوری متحول خواهند شد.
انصراف از نظر