گروه محصولات

عنوان مقاله: پیشتازان : پنج راهکار کشنده برای پیروزی در رقابت

گزيده مديريت 38

By Goerge Stalk, Jr./ Rob Lachenaver 

نوشته: جورج استاک و راب لاچناور

ترجمه: هاشم آقازاده

شركت‌های پیروزمند در كسب‌وكار، بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌كنند و از این‌كار خود هیچ ابایی هم ندارند. آن‌ها فقط به كسب مزیت رقابتی و منافع حاصل از آن می‌اندیشند: مزیت‌هایی مانند سهم بازار بزرگ‌تر، حاشیه سود بیش‌تر و رشد سریع‌تر. آن‌ها با نهایت توان خود تلاش‌ می‌کنند، به‌دنبال درگیری‌های رقابتی هستند، سرعت نوآوری را تنظیم می‌كنند و در نهایت، تا مرز ناممكن‌ها پیش می‌روند.

 شركت‌های سهل‌گیر، برخلاف سخت‌گیران، ممكن است منصف به‌نظر رسند. ممكن است به گزارش درآمدهایی معقول و حتی پوشش تبلیغاتی متوسط در مجلات و روزنامه‌های تجاری بسنده كنند و حساسیت شدیدی نسبت به كامیابی از خود نشان نمی‌دهند. آن‌ها نمی‌پذیرند یك شركت به‌خاطر رسیدن به آن‌چه می‌خواهد به رقبای خود صدمه بزند و خود را نیز به خطر اندازد. شركت‌های سهل‌گیر به‌جای وارد معركه شدن، اغلب كنار گود رقابت ایستاده و رویدادها را (نه هراسان، بلكه هوشمندانه) نظاره می‌كنند. آن‌ها نه به خاطر برنده‌شدن، بلكه به خاطر كار و فعالیت و نفس بازیگری تلاش می‌كنند.
 رویكرد شركت‌های سهل‌گیر ممکن است منعكس‌كننده تمركز اخیر علم مدیریت ‌باشد كه بر نرمی و ملایمت تاكید دارد. در واقع، بحث پیرامون مفاهیم نرمی چون رهبری، فرهنگ شركت، مدیریت دانش، مدیریت نخبگان و توانمندسازی كاركنان باعث پیدایش بازیگران سهل‌گیر در میدان فعالیت کسب‌وکارها شده است. 

با وجود راه‌های زیاد برای فعالیت سخت‌گیرانه، تعداد كمی از استراتژی‌های كلاسیك برای ایجاد مزیت رقابتی موثر به‌نظر می‌رسند. در یك فضای به‌شدت رقابتی و بی‌رحمانه، این استراتژی‌ها عبارتند از: انهدام مراكز اصلی سود رقبا، ایده‌ربایی با افتخار، رقابت فریب‌كارانه، آزادسازی نیروی سهمگین و كوبنده و افزایش هزینه‌های رقبا.

باید توجه داشت، سخت‌گیری فقط در رابطه با حركت‌ها و فعالیت‌هایی نیست که انجام می‌دهید، بلكه مرتبط با طرز فكر و نگرش شما نیز هست. اگر شركتی حساسیت و سخت‌گیری زیاده از حدی برای به‌كارگیری برنامه عمل خود نشان ندهد، این برنامه هرگز نمی‌تواند منجر به عمل‌كردی خوب از آن شركت شود. آیا شما آن‌چه را كه برای سخت‌گیری لازم است، دارید؟

 

انصراف از نظر