By Goerge Stalk, Jr./ Rob Lachenaver
نوشته: جورج استاک و راب لاچناور
ترجمه: هاشم آقازاده
شركتهای پیروزمند در كسبوكار، بسیار سختگیرانه عمل میكنند و از اینكار خود هیچ ابایی هم ندارند. آنها فقط به كسب مزیت رقابتی و منافع حاصل از آن میاندیشند: مزیتهایی مانند سهم بازار بزرگتر، حاشیه سود بیشتر و رشد سریعتر. آنها با نهایت توان خود تلاش میکنند، بهدنبال درگیریهای رقابتی هستند، سرعت نوآوری را تنظیم میكنند و در نهایت، تا مرز ناممكنها پیش میروند.
با وجود راههای زیاد برای فعالیت سختگیرانه، تعداد كمی از استراتژیهای كلاسیك برای ایجاد مزیت رقابتی موثر بهنظر میرسند. در یك فضای بهشدت رقابتی و بیرحمانه، این استراتژیها عبارتند از: انهدام مراكز اصلی سود رقبا، ایدهربایی با افتخار، رقابت فریبكارانه، آزادسازی نیروی سهمگین و كوبنده و افزایش هزینههای رقبا.
باید توجه داشت، سختگیری فقط در رابطه با حركتها و فعالیتهایی نیست که انجام میدهید، بلكه مرتبط با طرز فكر و نگرش شما نیز هست. اگر شركتی حساسیت و سختگیری زیاده از حدی برای بهكارگیری برنامه عمل خود نشان ندهد، این برنامه هرگز نمیتواند منجر به عملكردی خوب از آن شركت شود. آیا شما آنچه را كه برای سختگیری لازم است، دارید؟