گروه محصولات

عنوان مقاله: پیروزی در نبرد جذب نخبگان در بازارهای نوپدید

گزيده مديريت 90

By Douglas Ready/ Linda Hill/ Jay Conger

نوشته: داگلاس ردی و لیندا هیل , جی کانگر

ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی

«جنگ حاضر بر سر جذب نخبگان هیچ نظیری در تاریخ ندارد.» این ادعای نویسندگان مقاله است که ده‌ها سال را به مطالعه و پژوهش در مورد مدیریت نخبگان و توسعه رهبری گذرانده‌اند. آن‌ها اخیراً با مدیران بیش از بیست شرکت جهانی مصاحبه کردند تا راهبردهای جذب نخبگان در اقتصادهای در حال توسعه را شناسایی کنند. در آن‌جا آن‌ها آموختند، نام، فرصت، هدف و فرهنگ به شیوه‌هایی خاص رشد و نمو می‌کنند. وابستگی به نامی مطلوب همراه با رهبری الهام‌بخش، توجه جوانان مشتاق و مستعدی را جلب می‌کند که ناگهان خود را در امکانات غوطه‌ور می‌بینند. فرصت باید متضمن کارراهه‌ای پرشتاب باشد یا حداقل امکان کسب سریع مهارت‌ها و تجارب را فراهم سازد. هدف باید برای کشور نامزد شغل سودمند باشد و ارزش شهروندی جهانی را بیان کند. فرهنگ شرکت باید شایسته‌سالار باشد، برای موفقیت‌های فردی و تیمی، هر دو، ارزش قایل شود و به قول‌وقرارهای زمان استخدام خود وفادار باشد.

 وجه‌مشترک شرکت‌های لنوو، تی.سی.اس، آیبروامریکا، بانک استانداردچارترد و اچ.سی.ال، تلاش آن‌ها برای عمل به ‌این قول‌وقرارهاست. به‌طور مثال، لنوو به شکلی روشمند فرصت‌های توسعه را همراه با نقشه‌های کارراهه مرتبط با پست‌های کلیدی در سرتاسر جهان، برای کارکنان باظرفیت و مستعد خود فراهم می‌آورد. تی.سی.اس، رهبران برزیلی و اوروگوئه‌ای را که در جوامع خود مورد تحسین و احترام هستند مسئول عملیات محلی قرار می‌دهد. اس.سی.بی با سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای انرژی‌های تجدیدشونده و حمایت از جوامع محلی از طریق برنامه‌های موسسات کوچک مالی به ارزش‌های خود عمل می‌کند. اچ.سی.ال با یک اینترانت که امکان گزارش مشکلات خدمات و فرایندها را برای کارکنان فراهم می‌آورد یا می‌توانند از طریق آن پرسش‌های مستقیم و صریح خود را از مدیرعامل بپرسند، آن‌ها را توانمند ساخته است.
 نویسندگان مقاله ادعا می‌کنند که بازارهای جدید چالش‌های خاصی را برای شرکت‌های چندملیتی خارجی به‌وجود می‌آورند. به‌طور مثال، راهبردهای جذب نخبگان که در کشور آن‌ها جواب می‌دهد، به احتمال زیاد برای موفقیت در جهان در حال توسعه نیازمند تغییرات گسترده‌ای خواهند بود و تکیه بیش از اندازه بر فصاحت در زبان انگلیسی ممکن است مانع کشف نخبگان شود. تشکیل یک گروه کانونی از افراد محلی بااستعداد و پذیرش و اعمال تنوع امری اساسی است.
در مسابقه جذب نخبگان، شرکت محلی که فرصت‌های اصیل و واقعی را ایجاد می‌کند و شرایط فرهنگی مطلوبی ارائه می‌دهد، در اغلب موارد بر یک شرکت غربی چندملیتی که پرداخت بالاتری پیشنهاد می‌دهد، پیروز می‌شود.
انصراف از نظر