نوشته: دکتر محمدرضا حائرییزدی و یاشا افشارجلیلی
بسياري از مدیران بر اين عقیدهاند كه دستيابي به سه هدف اصلي هر کسبوکار يعني سودآوري، رشد و پايداري تنها از طريق توجه به اصولي مانند رقابت و كسب سهم بيشتري از بازار امكانپذير است. اصولي كه بسياري از زيرمجموعههاي علم مديريت بر مبناي آنها شكل گرفته و تعريف شدهاست. اما نگرشهاي نوين در علم مديريت استراتژيك مبين اين امر هستند كه ميتوان از طريق نوآوري در ارزش، بازاري را ايجاد نمود كه در آن بدون وجود رقيب فعاليت كرده و به كسب سود در عين رشد پايدار، دست يافت. چنین فضایی را چان کیم و رن مابورن در سال 2004 تحت عنوان اقیانوس آبی معرفی نمودند.
در این مقاله سعی ميشود تجربه عملی شرکت مگفا در طراحی و بهکارگیری مدل کاربردی و نظاممند خلق اقیانوس آبی و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گیرد. توان رقابتپذیری بهنسبت پايین شرکتهای ایرانی و نقصان در توسعه مفاهیم اقتصاد آزاد، لزوم حرکت به سمت خلق فضای بیرقابت و بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای بازار را به امری اجتنابناپذیر جهت بقاي سازمانها تبدیل نموده است. لذا ورود این نوع مدل در مدیریت استراتژیک بنگاههای تجاری ایرانی میتواند زمینهسازی مناسبي را جهت توسعه ملي و صنعتي فراهم آورد.