گروه محصولات

عنوان مقاله: پيشرفت به هنگام پسرفت

گزيده مديريت 11

By Darrell Rigby

نوشته: دارل ریگبی

ترجمه: دکتر حمیدرضا فرتوک زاده

تركيدن حباب‌هاي اقتصاد نوين نشان داد كه نوسانات ادواري كسب‌وكار هنوز هم با ماست. بدين ترتيب، سوال اساسي اين است كه مديران چه بايد كنند كه شركت‌هايشان از اين تلاطم‌ها جان سالم به در برند.

 مانند بسياري از موارد، در اينجا نيز رويكردهاي سنتي و متعارف وجود دارد كه در كوتاه‌مدت مفيد به نظر مي‌رسند. اما اگر چه اين رويكردها در يك نگاه منطقي، قابل قبول به نظر مي‌رسند، اما در درازمدت ممكن است به توان رقابتي و عملكرد مالي سازمان آسيب بزنند.
 دارل ريگبي، عضو هيات‌مديره موسسة مشاوره‌اي بِين اند كامپاني، Bain & Company با انجام تحقيقات گسترده‌اي در بارة شركت‌هاي فورچون 500 كه در طول دو دهة گذشته دوران‌هاي ركود صنعت و بحران اقتصادي را با موفقيت پشت سر گذاشته‌اند، نشان مي‌دهد كه چگونه شركت‌ها بايد برخلاف عرف متداول حركت كنند و چگونه مي‌توانند از شرايط ركود صنعت به عنوان فرصت منحصربه‌فرد در جهت رقابت‌پذيري آينده خود استفاده كنند.
 مولف نشان مي‌دهد كه هر ركود از سه مرحله مي‌گذرد. او هر يك از اين مراحل را مورد مطالعه قرار داده و نشان مي‌دهد كه چگونه بازيگران پيروز صحنه بازار، امواج ركود و بحران را با مهارت پشت سر مي‌گذارند. او مي‌گويد مديران زيرك، دستپاچه نمي‌شوند: اخبار ناگوار را در پيش روي خود نگه مي‌دارند و رويكردي را كه منجر به كشف علائم بحران شود، در درون خود نهادينه مي‌كنند. آنها به جاي روي آوردن به تنوع بر كسب‌وكار اصلي خود متمركز مي‌شوند و با سرمايه‌گذاري در آن به توسعه سهم بازار خود مي‌پردازند. آنها همواره به مديريت هزينه‌ها اهتمام مي‌ورزند، خواه شرايط اقتصادي مطلوب باشد و خواه نامطلوب. آنها چشم‌انداز درازمدتي را در پيش رو دارند و تلاش مي‌كنند كه وفاداري كاركنان، مشتريان و تامين‌كنندگان را حفظ كنند و با خروج از شرايط ركود، آنها نيروي محرك لازم را در كسب‌وكار خود ايجاد كرده‌اند تا همچنان پيشتازي خود را در ميان رقبا حفظ كنند.
 ريگبي مي‌گويد، هر صنعتي با ركودهاي ادواري مواجه مي‌شود، هر چند ممكن است شدت و ضعف داشته باشد. اما مديراني كه از ديدگاه و نبوغ لازم براي اتخاذ رويكردهاي غيرمتعارف برخوردارند، مي‌توانند سازمان خود را به افق‌هاي بالاتر ارتقا دهند.
انصراف از نظر