گروه محصولات

عنوان مقاله: پيش‌بيني واکنش رقبا

گزيده مديريت 96

By Kevin Coyne/ John Horn

نوشته: كوين كين

ترجمه: آناهيتا خزاعي و صنم اله قلي

درک واکنش رقبا در برابر اقدامات شركت بايد بخش بسيار مهمي‌ در فرایند تصميم‌گيري باشد. اما تنها معدودي از شرکت‌ها چنين بينشي را در تصميمات استراتژيک خود لحاظ مي‌كنند، زيرا بيش‌تر روش‌هايي که براي پيش‌بيني واکنش رقبا به‌کار گرفته مي‌شوند، پيچيده و غيرقابل‌اعتماد هستند.

 نويسندگان مقاله با بهره‌گيري از نتايج حاصل از يك تحقيق و نیز تجربه همكاري با شركت‌های مختلف، تلاش كرده‌اند رويكردي را براي پيش‌بيني رفتار رقبا ارائه دهند كه دقيق و در عين حال ساده باشد. در اين رويكرد تنها سه پرسش زير مورد توجه قرار مي‌گيرد:
 آيا رقيب واکنشي نشان خواهد داد؟ تنها معدودي از برنامه‌ريزان استراتژيک احتمال واکنش نشان ندادن يك رقيب به اقدام رقابتي شرکت را مورد توجه قرار داده‌اند. با وجود اين، هفده درصد شرکت‌هايي که توسط نويسندگان مقاله مورد بررسي قرار گرفتند، به اقدام جدی و بزرگ رقيب هیچ‌گونه واکنشی نشان ندادند. ممكن است برخي رقبا متوجه حركت شركت رقيب نشوند، اما برخي ديگر آن را تهديدي براي خود به‌شمار نمي‌آورند يا توان سازماندهي براي پاسخ به‌موقع به حركت رقيب را ندارند.
 رقيب چه گزينه‌هايي را فعالانه مورد توجه قرار مي‌دهد؟ بيش‌تر شرکت‌ها کم‌تر از چهار گزينه را به‌طور جدي مورد توجه قرار مي‌دهند و به احتمال زياد، واضح‌ترين گزينه مانند معرفي محصولی مشابه محصول رقيب به بازار يا تغيير قيمت محصول در انطباق با تغييرات قيمت رقيب، نيز در ميان اين گزينه‌ها وجود دارند. احتمال مي‌رود شركت‌ها براي تهيه فهرست كوتاهي از گزينه‌هاي قابل‌بررسي به اقدامات پيشين خود در شرايط مشابه رجوع كنند.
 احتمال انتخاب کدام گزینه از سوی رقیب بیش‌تر است؟ رقباي شما گزينه‌اي را انتخاب خواهند کرد که به نظرشان بيش‌ترين اثربخشي را دارد. دانستن اين‌كه بيش‌تر شرکت‌ها در پيش‌بيني رفتار رقابتي تنها يک دور از کنش‌ها و واکنش‌ها را تحليل کرده و گزينه‌هاي مطرح را با شاخص‌هاي ساده و کوتاه‌مدت ارزيابي مي‌كنند، مي‌تواند در پيش‌بيني واكنش آن‌ها راهگشا باشد. نكته اصلي اين است كه به ذهن رقيب نفوذ كرده و موقعيت را نه از ديدگاه خود، بلكه از ديدگاه رقيب ببينيد.
انصراف از نظر