گروه محصولات

عنوان مقاله: پيروزي در نبرد نخبگان زن : بردي كه گاه انقلابي را مي طلبد

گزيده مديريت 5

By Douglas M. McCracken

نوشته: داگلاس مک کرکن

ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی

در سال 1991، شركت دي‌لويت و تاچه، پيام هشداردهنده‌اي در مورد تلاشهاي خود براي حفظ و نگهداري متخصصان زن در سازمان خود دريافت كرد. در حالي كه اين شركت تقريباً به طور مساوي از بين زنان و مردان داوطلب كار استخدام مي‌كرد، اما نسبت تغيير شغل و ترك‌خدمت كاركنان زن نرخ بالاتري در مقايسه با مردان داشت.

 خيلي‌ها در شركت فكر مي‌كردند كه دي‌لويت براي نگهداري زنان نخبه، هر كاري كه از دستش برمي‌آيد، انجام مي‌دهد ولي وقتي كه با دقت بيشتري به بررسي مساله پرداختند، آن را به گونه‌اي ديگر يافتند. ترك‌خدمت بسياري از كاركنان زن به قصد تشكيل خانواده و پرورش فرزندان نبود. آنها پس از سبك و سنگين كردن امكانات شغلي نامساعد در فرهنگ مردسالاري دي‌لويت، سازمان را ترك مي‌كردند. مايك كوك مدير ارشد اجرايي، در راه ايجاد يك موقعيت كسب‌وكاري براي تغيير پيشگام شد، كه البته موردي اخلاقي و احساسي نبود. در پي اين اقدام، شركت كارگاه اجباري و فشرده دوروزه‌اي را براي 5 هزار نفر مدير آمريكايي خود بر‌گزار كرد.

طرح نمونه‌هاي تشريحي و بحثهاي روشنگرانه، فرضيات موشكافانه و ظريفي را برملا كرد كارگاهها براي متقاعد كردن انبوه قابل توجهي از همكاران براي پيوستن به اين تلاش، مؤثر و كارساز بود، ولي شركت، پايش (كنترل) پيشرفت زنان را آغاز كرد تا اطمينان حاصل كند كه آنها سهم خود را از انجام مشاوره‌ها و ماموريتهاي عمده دريافت مي‌دارند. حقوق و دستمزد مديران اجرايي با معياري پيوند‌ خورد كه نشان مي‌داد واحدهاي مختلف با چه موفقيتي فهرستي از اهداف انعطاف‌پذير را به انجام مي‌رساندند. ساير سياستها و خط‌مشي‌ها نيز موازنه مناسب‌تري را بين كار و زندگي براي هر دو گروه كاركنان زن و مرد ايجاد ‌كرد. سرانجام، يك شوراي رايزني بيرون از سازمان پاي شركت را به معركه كشيد.

 اكنون، در شركت دي‌لويت، اختلافي كه در ترك‌خدمت و تغيير شغل كاركنان به دليل جنسيت وجود داشت، تقريباً رنگ باخته است و تعداد همكاران و سرپرستان زن در بين پنج شركت بزرگ بالاترين رقم را داراست. اين تغييرات فرهنگي آسان نبودند، اما همين موارد دي‌لويت را توانمند ساخته است تا رشدي پرشتاب‌تر از همه رقباي خود داشته باشد.
انصراف از نظر