گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت سلامت: پول شادی نمی آورد ، ولی شادی پول می آورد

گزيده مديريت 92

نوشته: آزاده شیبانی

«پول شادی نمی‌آورد» این گفته قدیمی را می‌توان چنین تکمیل کرد «ولی شادی پول می‌آورد». چرا که پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد محیط‌های شاد و زنده، بهره‌وری کارکنان را بالا برده و در نتیجه سودآوری سازمان‌ها را افزایش می‌دهند. استفاده از نور و رنگ در سازمان‌ها از عواملی هستند که می‌توانند در بالابردن بهره‌وری کارکنان مورد استفاده قرار گیرند. گوگل که در سال‌های اخیر به‌عنوان بهترین مکان برای کار شناخته شده در به‌کارگیری مناسب از این دو عامل در طراحی محیط‌های کاری شهرت جهانی یافته است.

 رنگ چیست؟
 در سال 1666، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنان‌چه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رویت تجزیه می‌شود. نیوتن هم‌چنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست.
 آزمایش‌های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می‌توان رنگ‌های مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به‌وجود می‌آورد. رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می‌گویند. بعضی از رنگ‌ها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی می‌کنند و نور سفید می‌سازند. این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکمل می‌نامند.
 

رنگ‌ها چه می‌گویند؟

 اطراف ما آکنده از رنگ‌هاست. ما در واقع در رنگ‌ها و با رنگ‌ها زندگی می‌کنیم. اما آن‌ها را احساس نمی‌کنیم تا این‌که اتفاقی ما را متوجه آن‌ها می‌کند. برای مثال، وقتی می‌خواهیم کاغذدیواری اتاقمان را عوض کنیم، خودرویی بخریم، گلی برای کسی بفرستیم، هنگامی که رانندگی می‌کنیم، روی برگ‌های پاییزی قدم می‌زنیم یا در مورد طراحی تیزر تبلیغاتی محصولات شرکتمان نظر می‌دهیم و مواردی دیگر.
 همه این‌ها نشان می‌دهند رنگ‌ها اهمیت دارند و روی ذهن و روح ما تاثیر می‌گذارند. گرچه رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، زبان‌هایی متفاوت دارند، ولی باور بر این است که برخی از تاثیرات رنگ‌ها عام و دارای اثرات روانی همسانی بر آدمیان هستند. اطلاعات بیش‌تری در این زمینه در مطلب جانبی «رنگ‌ها چه می‌گویند؟» خواهید یافت...
انصراف از نظر