گروه محصولات

عنوان مقاله: پندهای پیتر دراكر

گزيده مديريت 58

By Peter F.Drucker

نوشته: پیتر دراکر

ترجمه: دکتر محمدابراهیم محجوب

پیتر دراكر (1909-2005) در بیش از سی مقاله كه در هاروارد بیزنس ریویو به‌چاپ رسانده، با پافشاری تمام، خوانندگان را برانگیخته به این‌كه كار دشوار اندیشیدن را همواره با اقدامات قاطع درآمیزند. او پدیده دانش‌پیشگی (فراخوان فزاینده برای به‌كارگیری كسانی كه به‌جای دست، مغز خویش را به‌كار می‌گیرند) را ژرف كاویده و شرح داده كه چگونه این پدیده، فكر سنتی اداره سازمان‌ها را به‌چالش كشیده است. او از دیدن كارمندانی كه در برخی موضوعات بیش از مدیران یا همكاران خود می‌دانند، ولی در عین حال باید در سازمانی بزرگ با دیگران همکاری كنند به‌وجد آمده بود.

 با آغاز دوران بلوغ دنیای کسب‌وکار در نیمه‌دوم قرن بیستم، مدیران به این نتیجه رسیدند كه بلدند بنگاه‌ها را بچرخانند. ولی دراكر وظیفه خود دانست در باور آن مدیران رخنه كند تا بنگاه‌ها پژمرده نشوند. البته او این‌كار را با هم‌دلی انجام داد و فرض را بر این نهاد كه مخاطبان او كسان زحمت‌كش و باهوشی هستند كه پندار نیك دارند. نوشته‌های روشنگر و انسان‌باورانه او كه با ساختار مقالات كاربردی و ایده‌محور ما هماهنگی كامل داشت، بارها و بارها به این مجله باروبر بخشید.
 این مقاله گزیده‌ای از مشفقانه‌ترین پندها (و به‌سخن كوتاه، پخته‌ترین گفتار) پیتر دراكر است كه در سالیان دراز در قالب مقالات زیر به خوانندگان این مجله عرضه شده است:
 

فرضیه کسب‌وکار                                                       سپتامبر-اكتبر 1994

 

مدیریت کسب‌وکار اثرگذار                                        می- ژوئن 1963

 

آن‌چه بنگاه‌ها می‌توانند از موسسات غیرانتفاعی بیاموزند       جولای-آگوست 1989

 

جامعه نوین سازمان‌ها                                      سپتامبر-اكتبر 1992

 

اطلاعاتی كه مدیران به‌واقع نیاز دارند                            ژانویه-فوریه 1995

 

مدیریت بر خویش                                                  مارس-آوریل 1999، چاپ مجدد در ژانویه 2005

 

آن‌ها كارمند نیستند، مردمانند                           فوریه 2002

آن‌چه مدیران را اثرگذار می‌كند                               ژوئن 2004
انصراف از نظر