گروه محصولات

عنوان مقاله: پنداشت‌های خود از زنان موفق را کنار بگذارید

گزيده مديريت 163

By Robin Ely/ Pamela Stone/ Colleen Ammerman

نوشته: رابین الی و پاملا استون و کولین آمرمن

ترجمه: دکتر مریم بیدمشگی‌ پور

به مناسبت پنجاهمین سالگرد پذیرفتن زنان در برنامه ام.بی.اِی دانشکده کسب‌وکار هاروارد، نویسندگان مقاله که بیش از بیست سال از زمان خود را به مطالعه زنان حرفه‌ای اختصاص داده‌اند، برآن شدند تا دریابند نظر دانش‌آموختگاناین دانشکده در مورد کار و خانواده چیست و چگونه تجربیات، رفتار و تصمیم‌های آن‌ها ممکن است موجب شفاف‌سازی مباحث موجود شود. آن‌چه یافته‌های همه‌جانبه آن‌ها نشان می‌دهد، این است که تصور عام در مورد زندگی حرفه‌ای زنان همواره با واقعیت تطابق ندارد.

به‌عنوان مثال این نظرسنجی نشان داده است که:

·       زنان و مردان تحصیل‌کرده و بلندپروازدانشکده کسب‌وکار هاروارد تفاوتی از نظر ارزشی که برای کار و زندگی قائل هستند ندارند.

·      کاملا واقعیت دارد که بخش بزرگی از دانش‌آموختگان زن دانشکده کسب‌وکار هاروارد برای مراقبت از کودکانشان از کار کناره‌‌گیری کرده‌اند.

·      اشتغال نیمه‌وقت یا مرخصی گرفتن برای مراقبت از کودکان توضیح مناسبی برای شکاف جنسیتی موجود در مدیریت‌های سطوح بالا نیست.

·      اغلب زنان پیش‌بینی ‏کردند کارراهه آن‌ها به برابری با مردان خواهد رسید. ولی بسیاری از تحقق این موضوع ناامید بودند.

نویسندگان مقاله می‌گویند اکنون زمان آن رسیده که شرکت‌ها ببینند چگونه می‌توانند فرصت برابر برای کارمندانی که کار مراقبت از کودکان را انجام می‌دهند (چه زن و چه مرد) ایجاد کنند. این تصور غلط که استخدام زنان بااستعداد، ریسک بیش‌تری نسبت به همتایان مرد آن‌ها دارد، تنها به این خاطر که ممکن است کارراهه خود را برای مراقبت از خانواده ترک کنند، سوگیری دیگری در مورد زنان است که باید با آن مقابله کرد

انصراف از نظر