By Morten T.Hansen,Henry W.Chesbrough
نوشته: مورتن هانسن، هنری چسبرو
ترجمه: حمید توحیدی
«پرورنده هاي» كسب و كاري نظير هاتبانك، سي.ام.جي.آي و آيديالب، صنعت درحال شكوفايي هستند كه محل كار، سرمايه و خدمات اوليه را در اختيار شركت هاي نوزا قرارمي دهند و به تازه ترين روش جهت پرورش و رشددادن كسب و كارهاي نوپا مبدل شده اند. ولي سؤال اين است كه آيا «پرورنده ها»، پديده اي زودگذر و مولود بازار سهام پررونق بوده و يا اين كه راهي مهم و ماندگار براي آفرينش ارزش و ثروت در اقتصادنوين به شمار مي روند؟ نويسندگان مقاله اين گونه بحث مي كنند كه نوعي «پرورنده» كه عنوان «پرورنده» شبكه اي بر آن اطلاق مي شود، مدل سازماني اساساً جديد و ماندگاري را ارائه مي كند كه منحصراً مناسب رشددادن كسب و كارها در اقتصاد اينترنتي است. اگر چه «پرورنده» شبكه اي مشخصه هاي مشتركي با ديگر «پرورنده ها» دارد (كه مهم ترين آن ها، تقويت روحيه كارآفريني و ايجاد صرفه جويي مقياس است) ولي مشخصه بارز و اصلي آن، توانايي در ايجاد دسترسي ترجيحي به شبكه اي از شركاي باالقوه براي شركت هاي نوپا است. چنين «پرورنده هايي» كار شبكه سازي خود را نهادينه مي كنند. زيرا داراي سيستم هايي هستند كه شبكه سازي را ترغيب نموده و به طور مثال، به شركت هاي نوپا كمك مي كنند تا با متحدين باالقوه كسب و كاري ملاقات كنند. اين بدان معني نيست كه «پروريده ها» از حق تقدم بهره مند مي شوند، بلكه فقط به اين معني است كه آن ها في نفسه به شركايي دسترسي مي يابند كه بدون «پرورنده هاي» شبكه اي، حتا شايد وجود خارجي نيز نداشتند. معذلك، حتا باوجود اين مزيت هم «پرورنده هاي» شبكه اي مي توانند به سادگي دچار اضمحلال و نابودي شوند. آن ها بايد براي جلوگيري از اين حالت، مجموعه اي متنوع از شركت ها و مشاوريني را به وجود بياورند كه «پروريده ها» از آن ها استفاده كنند. انجام اين كار با سرمايه گذاري استراتژيك در پورت فوليو مؤسسات و جذب مجموعه بزرگي از متحدين كسب و كاري ميسرمي باشد. هم چنين اين كار مي تواند از طريق ايجاد ارتباطات و روابطي كه بيشتر از شركت هاي منفرد به «پرورنده ها» بستگي دارد، انجام شود.