گروه محصولات

عنوان مقاله: پرورش مهارت های قابل انتقال در زنان ستاره

گزيده مديريت 82

By Boris Groysberg

نوشته: بوریس گرویسبرگ

ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی

در ماه می ‌سال 2004، با بالاگرفتن جنگ بر سر افراد مستعد و ستاره، گرویسبرگ و همکارانش از مدرسه بازرگانی ‌هاروارد در همین نشریه درباره خطر استخدام ستارگان شرکت‌های رقیب مطلبی نوشتند. پس از بررسی بیش از هزار تحلیلگر برجسته و ستاره، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که وقتی یک ستاره شرکت محل کار خود را تغییر می‌دهد، نه‌فقط عملکرد او افت پیدا می‌کند، بلکه اثربخشی گروهی که به آن می‌پیوست و ارزش بازاری شرکت جدید هم کاهش می‌یابد. اما تحلیل بیش‌تر داده‌ها نشان می‌دهد مسئله به این سادگی‌ها هم نیست. در واقع، یک گروه از تحلیلگران، حتی پس از تغییر کارفرمایان خود هم موقعیت ستاره‌بودن را به‌خوبی حفظ می‌کنند: زنان. ستارگان زن، برعکس همتایان مرد خود، وقتی شرکت‌هایشان را تغییر می‌دهند، در مجموع، عملکردشان به همان خوبی افرادی بود که در شرکت مانده بودند. 189 نفر از ستارگان زنی که در نمونه مورد بررسی بودند (هجده درصد تحلیلگران ستاره موردبررسی)، پس از تغییر شرکت‌های خود، در مقایسه با مردان رتبه‌های بالاتری به‌دست آوردند.

علت این مغایرت چیست؟ نویسنده می‌گوید، اول این‌که به‌نظر می‌رسد بهترین تحلیلگران زن فعالیت‌های نمایندگی خود را بیش‌تر بر پایه روابط بیرونی با مشتریان و شرکت‌های تحت پوشش بنا می‌نهند تا بر روابطی که ریشه در درون سازمان آن‌ها دارد. برعکس، تحلیلگران مرد، با سرمایه‌گذاری بیش‌تر روی شبکه‌های داخلی و توانایی‌ها و منابع منحصربه‌فرد شرکت‌های خود، سرمایه انسانی بیش‌تری را که خاص شرکت و تیم آن‌هاست، به‌وجود می‌آوردند. دوم، زنان به هنگام ارزیابی یک کارفرمای جدید احتمالی، دقت‌نظر بیش‌تری به خرج می‌دهند. در این مقاله، گرویسبرگ دلایلی را که در پس عملکرد قابل‌انتقال زنان ستاره است، مورد بررسی قرار می‌دهد.
انصراف از نظر