گروه محصولات

عنوان مقاله: پرورشگاه‌های نخبگان صنایع لوکس

گزيده مديريت 169

Andrew Shipilov/ Feredric Godart

نوشته: اندرو شیپیلو و فردریک گودارت

ترجمه: مهسا علیخانی

پنجاه سال پیش، کالاها و خدمات لوکس همگی یادآور کسب‌وکارهای خانوادگی و طراحان کارآفرین بودند. امروزه اکثریت بهترین و معروف‌ترین شناسه‌ها به گروه‌هایی چندپیشه مثل ال.وی.ام.اچ، ریچمونت و کرینگ تعلق دارند. موفقیت چنین گروه‌هایی با این مفهوم مدیریتی تعارض دارد که تمرکز بر یک کسب‌وکار محوری منجر به سودهای هنگفت می‌شود و تنوع‌گرایی ارزش کمی ‌برای سازمان ایجاد می‌کند. طبق گفته اندرو شیپلوف و فردریک گودارت، اساتید دانشکده کسب‌وکار اینسیاد، تحلیل عملکرد 350 خانه مد نشان می‌دهد که ائتلاف‌های گروهی به خلق ارزش منجر می‌شود. آن‌ها دریافتند مجموعه‌های مد شناسه‌های گروهی نسبت به شناسه‌های مستقل طی یک دوره ده ساله موفق‌تر بوده‌اند و از سوی خریداران محصولات این صنعت خلاق‌‌تر شناخته‌تر شدند.

چگونه گروه‌های تولیدکننده کالاها و خدمات لوکس به این مزیت رقابتی دست یافته‌اند؟ از طریق روش‌هایی که طراحان و مدیرانشان را پرورش می‌دهند و تربیت می‌کنند. این گروه‌ها از تنوع کسب‌وکارهایشان از طریق ایجاد بازارهای استعداد درونی که فرصت‌های غنی یادگیری را برای آن‌ها به‌وجود می‌آورند، بهره‌برداری کردند. در نتیجه، استعدادهایی که از این طریق معرفی می‌شدند برای ترک گروه کم‌تر اغوا می‌شدند و جا‌به‌جایی‌های کاری بین‌گروهی باعث توسعه و افزایش سطح دانش تئوریک و عملیاتی آن‌ها می‌شد. برای نمونه شرکت‌های تولیدکننده ساعت که به‌صورت گروهی عمل می‌کنند، می‌توانند سطح فروش‌شان را با استخدام متخصصانی در حوزه‌های بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری از گروه‌های مد و لوازم آرایشی خود افزایش دهند.

عملیات و تولید در سطح جهانی به این گروه‌ها مزیت دیگری هم می‌دهد، چرا که گذراندن زمان آن‌سوی آب‌ها برای توسعه و بهبود در سطح مدیریتی لازم و ضروری است. این مسئله به‌خصوص در صنعت تولید کالاها و خدمات لوکس مصداق دارد: جایی که تجربه جهانی، طراحان را در معرض تاثیرات خلاقانه و مدیران را در معرض بخش‌های جدید و پررشد بازار قرار می‌دهد.

اما این تعالی تنها ناشی از رویکرد این گروه‌ها به استعدادهای درون سازمانی و گروهی نیست. آن‌ها به تربیت و آماده‌سازی نیروی در حال ورود به این صنعت از طریق حمایت‌های مالی از برنامه‌های آموزشی و پیشنهاد دوره‌های کارآموزی به دانش‌آموزان مستعد و آینده‌دار پرداخته و به‌علاوه به استخدام و کارمندیابی برون‌سازمانی متخصصان (خیلی کاراتر از شناسه‌های مستقل) اقدام می‌کنند.

انصراف از نظر