ترجمه: سمانه سیدی و اشکان فلاحتکار
وبسایتهایی مانند یلپ، تریپادوایزر و آمازون وابسته به مرورهای کاربران هستند تا بتوانند به خرید راهنماییشده مشتریان کمک کنند، اما مرورهای جمعسپاریشده میتوانند دستکاری شده باشند: رستورانها گاهی به مشتریانی تخفیف میدهند که بازخورد مثبتی را در سایت یلپ نوشته باشند و برخی شرکتها هم اقدام به پرداختهای جزئی در ازای مرورها کردهاند. پژوهش تازهای به بررسی اثربخشی این قبیل مشوقها پرداخته است. پژوهشگران به مطالعه این موضوع پرداختند که زمانی که یک شرکت چینی ۲۵ سنت اعتبار بهازای هر مرور ارائه داد، چه اتفاقی افتاد. برخلاف انتظار، در ماه بعد از شروع برنامه پرداخت، تعداد مرورها تا سی درصد کاهش پیدا کرد. پژوهشگران دریافتند افرادی که ارتباطات برخط زیادی داشتند، کمتر احتمال مشارکت در این برنامه داشتند، زیرا از عدم پذیرش اجتماعی یا پرسش درباره انگیزههایشان از این کار میترسیدند. همین کاربران هم کسانی بودند که پیشتر اقدام به نوشتن مرورها بیشتر از دیگران میکردند، از این رو، تغییر در رفتار آنها بهطور غیرمستقیم بر کاهش نامتناسب مرورها تاثیر گذاشت، در حالی که «تنهایان» که ارتباطات برخط نداشتند، بهنسبت، مرورنویسی خود را بیشتر کردند. یکی از پژوهشگران میگوید: «هیچکس نمیخواهد توسط دوستانش بهعنوان مزدور شناسهها دیده شود.» شرکتهایی که میخواهند جمعسپاری مرورها را وارد بازی کنند، باید محتاط باشند.