گروه محصولات

عنوان مقاله: پایداری در اتاق هیات‌مدیره

گزيده مديريت 159

By Lynn paine

نوشته: لین پِین

ترجمه: سارا پنجی‌زاده

یکی از نقش‌های شگفت‌انگیز کمیته نایکی، پشتیبانی از نوآوری است.

روزبه‌روز شرکت‌های بیش‌تری به اهمیت پایداری محیط‌زیست و مسئولیت‌پذیری شرکتی در رسیدن به کامیابی بلندمدت خود پی می‌برند و با این وجود، این مسائل در اکثر هیات‌مدیره‌ها از توجه چندانی برخوردار نمی‌شوند و در میان حدود بیست اولویت ممکن، دائم در پایین‌ترین رده قرار می‌گیرند. سال‌ها پیش شرایط کارگران در کارخانه‌های آسیایی طرف قرارداد، جیل کانوی، عضو هیات‌مدیره شرکت نایک را بر آن داشت که برای ایجاد یک کمیته مسئولیت‌پذیری شرکتی در سطح هیات‌مدیره دست به اعمال نفوذ بزند که در سال 2001 توسط این شرکت تشکیل شد. از آن زمان به بعد، این کمیته میدان دید خود را به‌طور مرتب گسترش داده و هم‌اکنون در خصوص طیف وسیعی از مسائل از جمله نوآوری و تملک‌ها و هم‌چنین اقدامات کارگری و پایداری منابع توصیه‌هایی را ارائه می‌کند.

بررسی دقیق تجربه نایکی، پروفسور لین پاین را به این نتیجه رسانده که وجود چنین کمیته ویژه‌ای در سطح هیات‌مدیره می‌تواند دستکم از پنج بعد برای بسیاری از شرکت‌ها ارزشمند باشد: به‌عنوان منبع دانش و تخصص، به‌عنوان هیاتی موثق و منتقدی سازنده، در مقام برانگیزاننده پاسخگویی، در مقام محرکی برای نوآوری و به‌عنوان منبعی برای کل هیات‌مدیره.

کانوی در مصاحبه با پاین درباره نحوه تشکیل این کمیته گفتگو کرده و در مقام شخصی از درون سازمان، دیدگاهش را در خصوص عوامل موثر بودن آن ارائه می‌کند.

انصراف از نظر