گروه محصولات

عنوان مقاله: پایان بوروکراسی

گزيده مديريت 207

 By Gary Hamel/ Michele Zanini
  نوشته: گری همل و میشل زنینی
  ترجمه: حسین حسینیان
در حالی که اکثریت رهبران کسب‌وکار می‌فهمند که بوروکراسی مانع ابتکار، ریسک‌پذیری و خلاقیت است، اما بوروکراسی هم‌چنان به رشد خود ادامه می‌دهد. در یک محیط جهانی پیچیده، به بوروکراسی به‌عنوان سازوکار انطباقی لازم نگاه می‌شود.
بسیاری برای پاسخ، چشم بر شرکت‌های نوپا دارند. اما نویدبخش‌ترین راه‌حل‌ها ممکن است در مکانی نامحتمل پدیدار شود: هایر، بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌خانگی در جهان. با هدایت مدیرعاملی عصیانگر، این شرکت به چهارهزار خرده‌بنگاه خودگردان تقسیم شده است. حدود 250 تای آن‌ها در بازار حضور دارند («کاربران») و بقیه (پیونددهنده‌ها) تامین‌کننده قطعات و خدماتی مانند آی.تی و خدمات منابع‌انسانی هستند. کاربران می‌توانند با توجه به تناسب پیونددهنده‌ها با کار خود، آن‌ها را به‌کار گیرند یا کنار بگذارند (یا با تامین‌کنندگان بیرونی قرارداد ببندند) و درآمد پیونددهنده‌ها بستگی به موفقیت کاربران آن‌ها دارد.
    دست‌آخر، همه در برابر مشتریان شرکت مسئول هستند. هم‌چنین همه تشویق می‌شوند کارآفرین باشند. همه‌ی اهداف، جاه‌طلبانه و پاداش‌ها، لایه‌ای، مبتنی بر عملکرد و بالقوه چشمگیر هستند. به‌نظر می‌رسد تاکنون این فرمول به‌زیبایی کار کرده و رشد درآمد سالانه‌ای به‌میزان هجده درصد (دومیلیارد دلار از محل پروژه‌های پرمخاطره جدید) را برای یک دهه فراهم ساخته است.

انصراف از نظر