گروه محصولات

عنوان مقاله: پايان و آغاز مسئوليت مدرسه بازرگاني

گزيده مديريت 97

By Joel Podolny

نوشته: جول پودولنی

ترجمه: عاطفه پاشازاده

مردم آمريكا به اين باور رسيده‏اند که مدارس بازرگانی برای جامعه مضر هستند و رفتارهايي را در فارغ‏التحصيلان خود می‏پرورانند که خودمحور، غيراخلاقی و گاهی غيرقانونی هستند. خيلی ‏ها متقاعد شده ‏اند مديران در تنظيم مقررات ناتوان بوده و برای اداره روش جبران خدمات مديران و گزارش‏های مالی شرکت به قوانين پناه برده‏اند. بديهی است قوانين دست‏وپاگير هستند، اما عواقب خودرايي بدتر است. چه‏طور شد مدارس بازرگانی به‏ جای حل ‏کردن مشکل، خودشان تبديل به بخشی از مشکل شدند؟

 پودولنی، رييس دانشگاه اپل می‏گويد، مقصر خودشان هستند. (او استاد مدارس بازرگانی هاروارد و استانفورد و رييس مدرسه مديريت يل است.) پنجاه سال تلاش برای افزايش ريزبينی و دقت از طريق شاخه‏بندی رشته‏ها باعث شده حتی بهترين مدارس کسب‏وکاری هم نسبت به تدريس رشته‏های کيفی مثل اخلاقيات و رهبری ترديد داشته باشند. به‏علاوه، مدارس به سازمان‏های رتبه‏بندی اجازه داده‏اند خط‏مشی‏های پذيرش دانشجو و برنامه‏های درسی آن‏ها را هدايت کنند و آن‏ها را به‏سمت کسب پول بيش‏تر سوق داده‏اند.
 پودولنی می‏گويد بهتر است برای حل مشکل، از يک رويکرد چندشاخه استفاده شود: تغييرات درسی که بر تلفيق چندرشته و برقراری ارتباط بين تحليل و اخلاقيات تاکيد دارند؛ آموزش تيمی که در آن‏ اساتيد رشته‏های مختلف به دانشجويان در کسب ديدگاه کلی نسبت به مشکلات کسب‏وکاری کمک می‏کنند؛ تعريف دوره‏های آموزشی که در آن‏ها از روش‏های تحقيق رشته‏هايي استفاده می‏شود که کم‏تر کيفی هستند؛ پايان‏دادن به استفاده از نتيجه‏ رتبه‏بندی برای تبليغ کارايي دوره‏های ام.بی.اِی مدارس و باطل‏کردن مدرک افرادی که در محيط‏کار رفتار غيراخلاقی دارند.
 شايد اين فرامين بلندبالا به‏نظر برسند، خوب‏ هستند. پودولنی می‏گويد، مدارس بازرگانی هرگز مبدل به بخشی از راه‏حل نخواهند شد، مگر آن‏که خود را بازآفرينی کنند.
انصراف از نظر