پژوهشگران: نازنین سعیدی و نیما سعیدی
در سالهای اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاری توانمند در خدمت بشر قرار گرفته و امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیشتر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است و کشورهای توسعه یافته صنعتی که از استفادهکنندگان اولیه آن بودهاند، بیشترین بهره اقتصادی را از آن بردهاند. البته باید توجه داشت که اگر تکنولوژیها به درستی انتخاب و استفاده نشوند نه تنها سازمانها را در تحقق اهدافشان یاری نمیرسانند، بلکه بیم آن میرود که به چالشی مهم برای سازمان تبدیل شوند. در این راستــا بازاریابی از طریق تلفن همراه، فرصتهای زیادی در جهت تبلیغات تجاری و تداوم ارتباط با مشتریان برای شرکتهای مختلف به وجود آورده است. امروزه میبینیم که استفاده از تلفن همراه به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغات به دلیل داشتن تسهیلات ارتباطی مانند پیام کوتاه، پیام چند رسانهای، اتصال به اینترنت و دارا بودن امکاناتی مانند مکانیابی، روز به روز در حال افزایش است.
تلفن همراه به عنوان یک رسانه تبلیغاتی، در دسترس بودن، تناوب و سرعت ارتباطات را افزایش میدهد و فرصتهای بسیاری برای تبلیغات به بازاریابان میدهد. در میان این تسهیلات ارتباطی، سرویس پیام کوتاه بیشترین طرفدار در تمام کشورها را دارد و از آن برای پیشبرد کمپینهای تبلیغاتی استفاده میشود. آنچه مسلم است آن است که استفاده صحیح از پیام کوتاه امر بسیار مهمی است همانگونه که استالبراست (2005) پیام کوتاه را به یک چاقوی تیز تشبیه میکند که بسیار کارا و خطرناک است. یعنی همانگونه که استفاده از چاقوی تیز برای بریدن بسیار راحت است، اگر درست مورد استفاده قرار نگیرد به کاربر آسیب جدی میرساند.
[1] نازنین سعیدی، داراي مدرك کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه الزهرا است. نيما سعيدي، داراي مدرك کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ازدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركز است،