گروه محصولات

عنوان مقاله: يافته هاي نو: پذیرش یک فن ‏آوری نو مانندRFID در سازمان‏ های ايراني به چه عواملی بستگی دارد؟

گزيده مديريت 122
نوشته: دکتر فریبا لطیفی و فرناز رحیمی

مورد صنعت گاز ایران

مقاومت در برابر تغییر پدیده‏ای دیرآشنا برای مدیران است. صاحب‏نظران بسیاری برآن بوده‏اند که دلایل آن‏را شناسایی کنند و راهکارهایی برای مدیران ارائه دهند تا آن‏ها را در مقابله با مقاوت‏های سازمانی در برابر تغییرات یاری رساند. با توجه به رشد روزافزون فن‏آوری‏های نوظهور، سرعت به کارگیری آنان در سازمان‏ها می‏تواند یکی از راه‏های دستیابی مدیران به مزیت رقابتی باشد. بنابراین عواملی که در پذیرش یک فن‏آوری نو دخیل هستند می‏تواند راه‏گشای مدیران در کاهش مقاومت سازمانشان در پذیرش و بکارگیری آن فن‏آوری باشد.

"شناسایی اشیا به کمک امواج رادیویی" که به اختصار RFID گفته می‌شود، به معنای شناسایی از طریق فرکانس رادیویی است و نوعی مخابرات برد کوتاه اختصاصی محسوب می‏شود. واژه RFID برای توصیف طیفی از فن‏آوری‌ها به کار می‏رود که به وسیله آن‏ها یک شی‌ء یا شخص می‏تواند خود را به صورت خودکار معرفی نماید. البته شاید این فن‏آوری با سامانه شناسایی بارکد مشابهت زیادی داشته باشد اما اختلاف مهم بین این دو این است که RFID به دید مستقیم نیاز ندارد در حالی‏که دستگاه بارکدخوان نیاز به دید مستقیم بارکد دارد.

هدف یک سامانه RFID، ارسال داده از یک شی در حال حرکت می‏باشد که به آن برچسب می‏گویند.داده‏ها به وسیله دستگاه برچسب خوان دریافت و بر اساس نیاز پردازش می‏گردند. اطلاعات ارسالی از برچسب ممکن است حاوی اطلاعات شناسایی و یا مکانی و یا داده‏های خاص تولیدات مانند: قیمت، رنگ، تاریخ تولید و غیره باشد.

فن‏آوری RFID مزایای قابل‌توجهی برای انبار و عملیات انبارداری دارد. از آن جمله می‌توان به ردیابی آسان کالا در سطح زنجیره‌تامین، جلوگیری از خواب سرمایه‌، کاهش نیاز به فضای گسترده برای انبار و نیروی کار، دسترسی مدیران و تصمیم‏گیران به اطلاعات در لحظه، افزایش امنیت کالاها و موجودی انبار، بهبود کنترل کیفیت و کاهش تقلب و خطای انسانی اشاره نمود.

در پژوهشی که انبارهای مرکزی صنعت گاز ایران به‏عنوان جامعه آماریآن انتخاب شده‌اند، پژوهش‏گران عواملی که زمینه پذیرش یک فن‏آوری نو مانند RFID را در سازمان‏های دولتی فراهم می‏آورند را مورد بررسی قرار داده‌اند.

انصراف از نظر