مورد صنعت گاز ایران
مقاومت در برابر تغییر پدیدهای دیرآشنا برای مدیران است. صاحبنظران بسیاری برآن بودهاند که دلایل آنرا شناسایی کنند و راهکارهایی برای مدیران ارائه دهند تا آنها را در مقابله با مقاوتهای سازمانی در برابر تغییرات یاری رساند. با توجه به رشد روزافزون فنآوریهای نوظهور، سرعت به کارگیری آنان در سازمانها میتواند یکی از راههای دستیابی مدیران به مزیت رقابتی باشد. بنابراین عواملی که در پذیرش یک فنآوری نو دخیل هستند میتواند راهگشای مدیران در کاهش مقاومت سازمانشان در پذیرش و بکارگیری آن فنآوری باشد.
"شناسایی اشیا به کمک امواج رادیویی" که به اختصار RFID گفته میشود، به معنای شناسایی از طریق فرکانس رادیویی است و نوعی مخابرات برد کوتاه اختصاصی محسوب میشود. واژه RFID برای توصیف طیفی از فنآوریها به کار میرود که به وسیله آنها یک شیء یا شخص میتواند خود را به صورت خودکار معرفی نماید. البته شاید این فنآوری با سامانه شناسایی بارکد مشابهت زیادی داشته باشد اما اختلاف مهم بین این دو این است که RFID به دید مستقیم نیاز ندارد در حالیکه دستگاه بارکدخوان نیاز به دید مستقیم بارکد دارد.
هدف یک سامانه RFID، ارسال داده از یک شی در حال حرکت میباشد که به آن برچسب میگویند.دادهها به وسیله دستگاه برچسب خوان دریافت و بر اساس نیاز پردازش میگردند. اطلاعات ارسالی از برچسب ممکن است حاوی اطلاعات شناسایی و یا مکانی و یا دادههای خاص تولیدات مانند: قیمت، رنگ، تاریخ تولید و غیره باشد.
فنآوری RFID مزایای قابلتوجهی برای انبار و عملیات انبارداری دارد. از آن جمله میتوان به ردیابی آسان کالا در سطح زنجیرهتامین، جلوگیری از خواب سرمایه، کاهش نیاز به فضای گسترده برای انبار و نیروی کار، دسترسی مدیران و تصمیمگیران به اطلاعات در لحظه، افزایش امنیت کالاها و موجودی انبار، بهبود کنترل کیفیت و کاهش تقلب و خطای انسانی اشاره نمود.
در پژوهشی که انبارهای مرکزی صنعت گاز ایران بهعنوان جامعه آماریآن انتخاب شدهاند، پژوهشگران عواملی که زمینه پذیرش یک فنآوری نو مانند RFID را در سازمانهای دولتی فراهم میآورند را مورد بررسی قرار دادهاند.