گروه محصولات

عنوان مقاله:نگاه ویژه: يافتن مسير درست

گزيده مديريت 111

By Laurence Capron/ Will Mitchell[1]

نوشته: لورنس کاپرون و ویل میچل

ترجمه: دكتر كاوه سرمست
 
بيش‌تر شرکت‌ها در اجراي استراتژی‌های نو در دام رويكرد هميشگي مي‌افتند. این مقاله راهنمايی براي اين سفر فراهم مي‌سازد.

اجرایی‌کردن استراتژی‌های نوین كم‌وبيش همواره نیازمند منابع و توانمندی‌های جدید است و اکثر شرکت‌ها در این باب مسیر غلط را طی مي‌کنند.

نویسندگان مقاله در یک مطالعه ده ساله از 162 شرکت مخابرات، متوجه شدند شرکت‌هایی که از همه روش‌های در دسترس استفاده مي‌کنند نتایج بهتری نسبت به آن‌هایی به‌دست مي‌آورندکه فقط به یک روش علاقه نشان مي‌دهند. با اين وجود، هنوز شرکت‌ها سرسختانه از یک روش استفاده مي‌کنند یا از طریق منابع داخلی یا با ورود به قراردادهای خرید پروانه یا با تشکیل همکاری یا از طریق ادغام و تملک سایر شرکت‌ها.

برای انتخاب بهترین تاکتیک، بهتر است از خود بپرسید آیا منابع موجود در سازمان با آن‌چه نیاز داریم در تناسب است؟ اگر چنین است توسعه منابع داخلی منطقی به‌نظر مي‌رسد، وگرنه باید به خارج از سازمان مراجعه کنید. گام بعدی این است که چه نوع روابطی را باید با شرکت تامین‌کننده برقرار کنید. تعیین کنید آیا طرف‌ها درک مشترکي از ارزش منابع دارند. اگر چنین است قرارداد خرید پروانه را در یک چارچوب معقول امضا کنید. اگر این شرایط هم مهیا نیست وارد یک همکاری یا خرید یک شرکت دارای این منابع شوید. از آن‌جایی که تملک شرکت‌ها پیچیده‌ترین و سخت‌ترین نوع تامین منابع هستند، فقط در مواردی از آن استفاده کنید که روابط عمیق با تامین‌کننده مقرون‌به‌صرفه باشد.



[1]لورنس کاپرون: استاد دانشگاه آنسِاد فرانسه و مدیر پژوهش‌های «اتحاد آنسِادوارتون است. ویل میچل، استاد دانشکده كسب‌وكار فوکوآ وابسته به دانشگاه دوک است.

انصراف از نظر