گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: و اكنون هر دو سو

گزيده مديريت 48

By steve hannaford

نوشته: استیو هانافورد

ترجمه: عطیه بطحایی و مژده مخبر

باید اصطلاح بازار انحصار چندقطبی فروش را )كه در آن تعداد فروشندگان معدود است) شنیده باشید. اصطلاح بازار انحصار چندقطبی خرید (كه در آن تعداد خریداران معدود است) احتمالاً ناآشناتر است. برای مثال، اگر تولیدكننده دانه‌های كاكائو در هر كجای دنیا باشید، محصول خود را تنها می‌توانید به كارگیل یا اِی.دی.ام بفروشید. یا اگر بخواهید فیلم خود را در سینماها به‌نمایش درآورید، باید با یكی از چهار یا پنج شركت بزرگی به صحبت و مذاكره بنشینید كه مالك تقریباً تمام سینماهای امریكای‌‌شمالی هستند. یا اگر تولیدكننده قطعات هواپیما هستید، فروشندگان شما باید ترجیحاً با شركت‌هایی نظیر بویینگ، لاكهید‌مارتین یا تعداد انگشت‌شماری از شركت‌هایی وارد معامله شوند كه در زمینه مونتاژ هواپیماها فعالیت دارند.

 اما چه رخ خواهد داد،اگر شركتی در هر دو حالت انحصار چندقطبی فروش و خرید قرار داشته باشد؟ امروزه این شرایط به‌سرعت عادی می‌شود و من برای چنین شرایطی اصطلاح «انحصار چندقطبی فروش و خرید» را انتخاب كرده‌ام. انحصارهای چندقطبی فروش و خرید از قدرت بی‌نظیری در هر دو بازار خرده‌فروشی و تجارت میان شركت‌ها (بی.تو.بی) برخوردار هستند. بدنام‌ترین انحصار چندقطبی فروش و خرید از این لحاظ شركت وال‌مارت است...
انصراف از نظر