By Stanislav Shekshnia
نوشته: استانیسلاو شکشنیا
ترجمه: فریبا یاوری
بیشتر روسای هیاتمدیره پیش از آن، مدیرعامل بوده و عادت کردهاند حرف آخر را بزنند و ستاره شوند. بنابراین، تعجبی ندارد بسیاری از آنها بهگونهای رفتار میکنند، گویا جایگزین مدیرانعامل شرکت هستند. این رفتار بذر اختلاف و سر درگمی را در راس شرکت پراکنده میکند. بهعلاوه، بر اساس پژوهش مرکز حاکمیت شرکتی دانشگاه انساد، این دو شغل (و مهارتهای لازم برای آنها) بهطور مشخص متفاوت هستند. رییس، هیاتمدیره را هدایت میکند و نه شرکت را. این یعنی او یک تسهیلکننده گفتوگوهای اثربخش گروهی است و نه یک فرمانده تیم.
پس از نظرسنجی از دویست رییس هیاتمدیره و مصاحبه با ۱۴۰ رییس هیاتمدیره، سهامدار و مدیرعامل، انساد شرایط لازم برای ریاست هیاتمدیره را در هشت اصل خلاصه کرده است: ۱. غیررسمی راهنمایی کنید، خوددار باشید و به دیگران هم امکان بروز بدهید. ۲. همتیم بودن را دنبال کنید، نه تیمسازی را. ۳. مسئولیت آمادهسازی را بپذیرید؛ یک بخش اصلی کار، تنظیم دستورجلسه هیاتمدیره و خلاصهنویسی است. ۴. کمیتهها را جدی بگیرید؛ بیشتر کار هیاتمدیره را آنها انجام میدهند، ۵. بیطرف بمانید، ۶. ورودیها را اندازهگیری کنید نه خروجیها، ۷. رییس مدیرعامل نباشید. ۸. نماینده سهامداران باشید نه بازیگر. در حالی که بیشتر مدیران باید برای بهکار بردن این موارد روش و ذهنیت خود را تغییر دهند، روسای موفق هیاتمدیره باور دارند تحمل این زحمت جواب میدهد.