گروه محصولات

عنوان مقاله: ايده كلان: ويرانسازي ناگهاني

گزيده مديريت 142
 
نوشته: لري داونز و پل نونز
ترجمه: رامک فداییان

در سال‏های اخیر، شکل جدید و در عین‏حال نگران‏کننده‏ای از نوآوری مداخله‏گر پدیدار شده است. این نوآوری از مدل کلاسیک کلیتون کریستنسن که همان ورود به بازار به‏عنوان یک جایگزین ارزان‏قیمت برای محصولات گران‏قیمت و سپس افزایش تدریجی کیفیت و حرکت رو به بالا در زنجیره مشتری است، تبعیت نمی‏کند. در عوض از همان شروع، قیمت و کیفیت حاكمان بازار را هدف گرفته و به‌سرعت راه خود را در تمام بخش‏های مشتریان باز می‏کند. این نوع ويرانسازي ناگهاني می‏تواند تمام خطوط محصول را كم‌وبيش یک‏شبه نابود کند. کافی است نگاهی به نرم‌افزارهاي موقعیت‏یاب رایگان و نصب آن‌ها روی تلفن‏های همراه هوشمند و اثر آن بر دستگاه‌هاي ساخت تام‏تام، گارمن و ماژلان اندازیم.

ويرانسازي‌هاي ناگهاني اغلب از ناکجاآباد و از جانب افرادی که رقبای سنتی شما نیستند ظاهر می‏شوند. این ويرانسازي‏ها به‌تناوب توسط مخترعینی توسعه می‏یابند که به دنبال آزمایش‌هاي کم‏هزینه با فناوری‏های موجود بوده و در رویای خلق محصولات جدید به‌سر می‏برند. این نوآوری‏ها در صورت تولید از مسیر‏های راهبردی مرسوم یا الگوهای عادی اقتباس بازار تبعیت نمی‏کنند. همین، مبارزه با آن‏ها را سخت‏تر می‏سازد.

نگارندگان پانزده سال روی ويرانسازي‏های بازار مطالعه كرده و اصولی راهبردی را برای کمک به نجات کسب‏وکارها از اين هجوم‌هاي ناگهاني پیشنهاد می‏دهند: مراقب آزمایش‌هاي ناموفقی باشید که نشاندهنده نفوذ قریب‏ الوقوع یک هجوم ناگهاني به صنعت شما هستند. راه‏هایی را برای آهسته‏ترکردن نوآوری ويرانساز یافته و از دارایی‏های باقیمانده خود در کسب‏وکاري دیگر کمک بگیرید. این دارایی‏ ها اغلب نامشهود هستند؛ دیگر انواع دارایی‏ها عموما پس از وقوع یک هجوم به‌سرعت ارزش خود را از دست می‏دهند و باید در اسرع وقت کنار گذاشته شوند. متنوع‌سازي به سوی یک نوع جدید کسب‏وکار از شرکت حفاظت خواهد کرد.

با وجودی‏ که شرکت‏های فناور و اطلاعات‏محور در مقابل اين هجوم‏ها بیش‌ترین آسیب‏پذیری را دارند، صنایع بالغ نیز با این تهدید مواجه هستند. برای مثال، کارت‏ اعتباری، خودرو‏ و آموزش، در حال تجربه‌كردن اولین نشانه‏های هشداردهنده هستند. ولی ويرانسازي‏های ناگهاني تا مدتي طولانی مدیران هر صنعتی را در هراس نگه خواهند داشت.

انصراف از نظر