در سالهای اخیر، شکل جدید و در عینحال نگرانکنندهای از نوآوری مداخلهگر پدیدار شده است. این نوآوری از مدل کلاسیک کلیتون کریستنسن که همان ورود به بازار بهعنوان یک جایگزین ارزانقیمت برای محصولات گرانقیمت و سپس افزایش تدریجی کیفیت و حرکت رو به بالا در زنجیره مشتری است، تبعیت نمیکند. در عوض از همان شروع، قیمت و کیفیت حاكمان بازار را هدف گرفته و بهسرعت راه خود را در تمام بخشهای مشتریان باز میکند. این نوع ويرانسازي ناگهاني میتواند تمام خطوط محصول را كموبيش یکشبه نابود کند. کافی است نگاهی به نرمافزارهاي موقعیتیاب رایگان و نصب آنها روی تلفنهای همراه هوشمند و اثر آن بر دستگاههاي ساخت تامتام، گارمن و ماژلان اندازیم.
ويرانسازيهاي ناگهاني اغلب از ناکجاآباد و از جانب افرادی که رقبای سنتی شما نیستند ظاهر میشوند. این ويرانسازيها بهتناوب توسط مخترعینی توسعه مییابند که به دنبال آزمایشهاي کمهزینه با فناوریهای موجود بوده و در رویای خلق محصولات جدید بهسر میبرند. این نوآوریها در صورت تولید از مسیرهای راهبردی مرسوم یا الگوهای عادی اقتباس بازار تبعیت نمیکنند. همین، مبارزه با آنها را سختتر میسازد.
نگارندگان پانزده سال روی ويرانسازيهای بازار مطالعه كرده و اصولی راهبردی را برای کمک به نجات کسبوکارها از اين هجومهاي ناگهاني پیشنهاد میدهند: مراقب آزمایشهاي ناموفقی باشید که نشاندهنده نفوذ قریب الوقوع یک هجوم ناگهاني به صنعت شما هستند. راههایی را برای آهستهترکردن نوآوری ويرانساز یافته و از داراییهای باقیمانده خود در کسبوکاري دیگر کمک بگیرید. این دارایی ها اغلب نامشهود هستند؛ دیگر انواع داراییها عموما پس از وقوع یک هجوم بهسرعت ارزش خود را از دست میدهند و باید در اسرع وقت کنار گذاشته شوند. متنوعسازي به سوی یک نوع جدید کسبوکار از شرکت حفاظت خواهد کرد.
با وجودی که شرکتهای فناور و اطلاعاتمحور در مقابل اين هجومها بیشترین آسیبپذیری را دارند، صنایع بالغ نیز با این تهدید مواجه هستند. برای مثال، کارت اعتباری، خودرو و آموزش، در حال تجربهكردن اولین نشانههای هشداردهنده هستند. ولی ويرانسازيهای ناگهاني تا مدتي طولانی مدیران هر صنعتی را در هراس نگه خواهند داشت.