راهنمایی برای مدیریت ریسکها
نوشته بوریس بابیک و همکاران
ترجمه سعیده رجائیهرندی
محصولات و خدماتی که به یادگیری ماشین متکی هستند و برنامههای رایانهای که دائم دادههای جدید را جذب میکنند و بر اساس آنها تصمیمگیری میکنند، همیشه انتخابهای اخلاقی یا دقیقی نمیکنند. گاهی آنها باعث زیان سرمايهگذاري یا استخدام مغرضانه يا تصادفات رانندگي ميشوند و بهدلیل افزایش چنین محصولاتی در بازارها، شرکتهای ارائهدهنده با ریسکهای مهم جدیدی روبهرو میشوند. مدیران باید ضعفهای بالقوه فناوری را درک کنند و کاهش دهند. یادگیری ماشین میتواند به چندین روش اشتباه انجام شود. از آنجا که سیستم ها براساس احتمالات تصمیمگیری میکنند، برخی خطاها همواره امکانپذیر هستند. محیط آنها ممکن است بهصورت پیشبینینشده تکامل یابد و ارتباط میان دادههایی که با آنها آموزش دیدهاند و دادههایی که در حال حاضر با آنها تغذیه میشوند، قطع شود و پیچیدگی آنها میتواند تعیین اشتباه یا عدم اشتباه را دشوار کند. سوال اصلی که مدیران باید پاسخ دهند این است که آیا بهتر است به محصولات هوشمند امکان تکامل مستمر داده شود یا الگوریتمهای آنها را «قفل» کرده و بهصورت دورهای بهروز کنند. علاوه بر این، هر پیشنهادی باید قبل و بعد از عرضه بهطور مناسب آزمایش و بهطور منظم کنترل شود تا اطمینان حاصل شود مطابق انتظار عمل میکند.