گروه محصولات

عنوان مقاله: ايده بان:وقتی پلتفورم‌ها حمله می‌کنند

گزيده مديريت 173

ترجمه: علی‌سینا قدس

چه اتفاقی می‌افتد وقتی آمازون، اپل و سایرین شروع به رقابت با شرکای خود می‌کنند؟
آمازون مشهور، زندگی خود را به‌عنوان یک فروشنده برخط کتاب آغاز کرد، ولی بیست سال بعدْ کم‌تر محصولی را پیدا می‌کنید که نتوانید از سایتش خریداری کنید. این شرکت برای بسیاری از کالاها هم‌چون یک خرده‌فروش سنتی عمل کرده و سود خود را روی قیمت کالا می‌کشد. کالاهای دیگر توسط فروشندگان ثالث ارائه می‌شوند: تجاری که پول می‌دهند تا از پلتفورم آمازون استفاده کنند، همان‌طور که افراد برای فروش کالای خود روی ای‌بی پول پرداخت می‌کنند. بازار مدل‌های کسب‌وکار پلتفورمی که از فناوری برای پیوند میان خریدار و فروشنده استفاده می‌کنند، هیچ‌گاه داغ‌تر از این نبوده است. نمونه‌های آن عبارتند از اوبر و ایربی.‌ان.‌بی (که به ترتیب مسافران را با رانندگان و افرادی که سفر می‌کنند را با محل‌های سکونت پیوند می‌دهند) و شرکت‌های تکنولوژی‌محور مانند فیس‌بوک، اَپل و توییتر (که اکوسیستم خود را به‌روی نرم‌افزارهای بیرونی و برنامه‌نویسان باز کرده‌اند). سرمایه‌گذاران خطرپذیر عاشق مدل پلتفورمی هستند، چرا که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد با سرمایه اندک گسترش پیدا کنند: برای مثال، ایربی.‌ان.‌بی بسیار سریع‌تر از ساخت و بهره‌برداری از هتل‌ها توانسته نقش خود را به‌عنوان یک پیونددهنده ایفا کرده و رشد کند.

انصراف از نظر