By Gianpiero Petriglieri/ Sally Maitlis
نوشته: جیانپیرو پتریگلیری و سالی مایتلیس
ترجمه: دکتر شهلا برجعلی لو
اندوه حاصل از یک فقدان عمیق یک تجربه انسانی جهانی است، اما هنوز فرهنگ سازمانی، اغلب نسبت به افرادیکه از این اندوه رنج میبرند، نامهربان است. مدیران اکنون بهخوبی از لزوم بزرگداشت تولد کارکنان خود آگاه هستند و حتی بهخوبی مشکلات ناشی از بیماریهای کارکنان را مدیریت میکنند. اما وقتی نوبت به مرگ میرسد، ساکت مینشینند و روی خود را برمیگردانند. رویکرد پیشفرض آنها اغلب این استکه باید محل کار را از ماتم دور نگه دارند و کارکنان سوگوار را برای چند روز تنها بگذارند با این امید که در شرایطی مناسب به سرکار خود بازگردند.
این مقاله، در مورد اینکه چگونه میتوان بهشکلی انسانی به کارکنان سوگوار کمک کرد که بهسطح بهرهوری قبلی خود بازگردند، رهنمودهایی ارائه میدهد. فرایند اندوهوماتم افراد بهندرت بهشکلی واضحومشخص پیش میرود و مدیران باید مراحل مختلفی را که یک فرد سوگوار طی میکند درک کنند و موثرترین واکنش در هر مرحله را از خود نشان دهند. بلافاصله پس از مرگ نزدیکان افراد، پذیرش این فقدان از سوی مدیر و عدم واگذاری کار و مسئولیت به افراد سوگوار، بهترین کاری است که یک مدیر میتواند انجام دهد. پس از بازگشت آنها به کار، مدیران باید نسبت به عدمثبات در عملکرد و نگرش آنها بردبار باشند. پس از اینکه آنها سرانجام اندوه و ماتم خود را پشتسر گذاشتند، مدیران باید از این فرصت برای رشد دوباره آنها استفاده کنند.
مدیران در مواجهه مناسب با سوگ و ماتم کارکنان میتوانند به عهد خود در مورد تلاش همیشگی برای بهترین استفاده از ظرفیتهای کارکنان جامهعمل بپوشانند.