گروه محصولات

عنوان مقاله: وقتی همكاری درون‏ سازمانی زیان ‏بخش است

گزيده مديريت 96

By Morten Hansen

نوشته: مورتن ‌هانسن

ترجمه: سارا پنجی زاده

بی‏تردید همکاری درون‏سازمانی می‏تواند منافعی را برای هر سازمان به‌بار آورد. اما این بدان معنا نیست که هرچه کارمندان بیش‌تر همکاری کنند، سازمان موفق‏تر خواهد بود. در واقع ممکن است عکس آن صادق باشد.

 نگارنده که استاد دانشگاه‏های یو.سی برکلی و اینسید است، روشی ساده را برای تعیین این‏که چه زمانی همکاری بر سر پروژه‏ای منطقی است ارائه می‏کند. وی آن را محاسبه ارزش همکاری می‏نامد، یعنی آن‏چه پس از کسر هزینه‏های همکاری و هزینه فرصت از سود احتمالی پروژه باقی می‏ماند. منظور از هزینه فرصت چیزی است که با تخصیص منابع به پروژه همکاری در عوض پروژه‏ای دیگر از دست می‏رود، به‌ویژه پروژه‏ای که به همکاری نیاز ندارد. هزینه‏های همکاری هم از چالش‏های پیش‏آمده در هنگام همکاری فراتر از مرزهای سازمانی ناشی می‏شود، یعنی از مناقشه بر سر اهداف و بودجه‏ها، مقاصد رقابتی و موانع لجستیکی. گاهی اوقات این هزینه‏ها به‌قدری بالا هستند که پروژه به‌زیان همکاری می‏انجامد.
 شرکت نروژی دت‌نورسکه‌وریتاس (دی.ان.وی) اگر پیش از شروع پروژه ابتکاری امنیت غذا مشتمل بر درآمیختن تخصص، منابع و پایگاه‏های مشتریان واحدهای تایید استانداردها و مشاوره مدیریت ریسک، دو واحد کسب‏وکار خویش، محاسبه هانسن را به‌کار می‏برد، می‏توانست کامیاب شود. بر اساس برآوردهای اولیه، از سال 2004 تا سال 2008 پروژه مشترک، نرخ رشدی چهار برابر نرخ رشد فعالیت جداگانه دو واحد را جامه‌عمل می‏پوشاند. متاسفانه، دی.ان.وی به‌طور رسمی‌ ارزش بالقوه پروژه امنیت بخش غذا را نسبت به دیگر بخش‏های امیدوارکننده نسنجیده بود. اگر واحد مشاوره به تنهایی مدیریت ریسک مربوط به بخش فناوری اطلاعات را پیگیری می‏کرد، می‏توانست به سود بیش‌تری دست یابد. در همین حال، بی‏اعتمادی و درگیری میان این دو واحد تلاش‏هایشان برای فروش مشترک را نیز به سرانجام نرساند و تعارض اهداف و انگیزه‏ها باعث شد هر یک از اعضای تیم‌ در مسیر خاص خود حرکت کنند. دو سال پس از شروع این پروژه، دی.ان.وی آن را رها کرد.
 

چالش پیش‏رو نه بر سر ترویج همکاری بیش‌تر، بلکه در مورد تبلیغ همکاری صحیح است. فرمول ‌هانسن می‏تواند آغازگر خوبی در این راه باشد.

انصراف از نظر