By Anar Keinan/ Ran Kivetz
نوشته: آنات کینان و ران کیوتز
ترجمه: سلیم ملااحمد نالوس
گرچه همه ما از خوشگذرانی لذت میبریم، اما تصمیمات روزانه ما معمولاً بر اساس این احساس عمیق اتخاذ میشوند که اگر بهجای تنآسایی کار کنیم، بهجای تجملات به فکر نیازهای ضروری باشیم و بهجای ولخرجی، پول خود را پسانداز کنیم، در درازمدت خیال آسودهتری خواهیم داشت. اما آیا خوشحالتر هم خواهیم بود؟
تحقیق ما نشان میدهد چشمپوشی از خوشی امروز میتواند تاسف بسیار فردا را بهبار آورد و پشیمانی کوتاهمدت ناشی از خوشگذرانی بهسرعت به دست فراموشی سپرده میشود. این واکنشها آنقدر قوی هستند که ما با درخواست از افراد برای پیشبینی پشیمانی بلندمدت، میتوانیم رفتار خرید آنها را تحتتاثیر قرار دهیم.
یکی از مطالعات ما(که در نشریه «تحقیقات مصرفکننده» به چاپ رسیده) احساس تاسف دانشجویان در مورد تعطیلات زمستانی اخیر و احساس تاسف فارغالتحصیلان در مورد تعطیلات زمستانی چهل سال گذشته را مورد بررسی قرار داده است. احساس تاسف در مورد خرجنکردن و مسافرتنکردن در تعطیلات در طول زمان افزایش مییابد، اما احساس تاسف در مورد کارنکردن، مطالعهنکردن و پساندازنکردن در طول زمان کاهش مییابد. ما در مطالعه تصورات دستاندرکاران کسبوکار از انتخاب بین کار و خوشگذرانی در گذشته، به الگوی مشابهی دست پیدا کردیم. در طول زمان، احساس گناه خوشگذراندهها در مورد انتخابشان کمتر و کمتر میشد، در حالی که وظیفهشناسها، احساس فزایندهای از محرومیت از لذت زندگی پیدا میکردند.