گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: وقتی احتمال پریدن مشتری بالاست

گزيده مديريت 193
ترجمه: کمیل رودی

جابه‌جایی کارکنان، دردسر خاصی برای شرکت‌های خدمات حرفه‌ای ایجاد می‌کند: زیرا مشتریان اغلب کارکنانی را که به شرکت‌های جدید می‌روند، دنبال می‌کنند. در یک مطالعه بدیع، پژوهشگران سوابق عمومی را بررسی کردند تا دریابند چه زمانی مشتری، رایزنانی  را که شرکت خود را عوض می‌کنند، دنبال می‌کنند و چه زمانی با شرکت قبلی می‌مانند.
یک عامل مهم طول دوره رابطه با کارمند و شرکت است. احتمال دنبال‌کردن کارمند جداشده توسط مشتری، به‌ازای هر شش ماه همکاری، دو درصد افزایش می‌یابد. این اثر با طول زمانی که مشتری با شرکت کار کرده، تعدیل می‌شود؛ خطر این‌که مشتری کارمند جدا شده را دنبال کند و خطر جدایی او به‌ازای هر شش ماه همکاری با شرکت، یک درصد کاهش می‌یابد. شدت نسبی این دو اثر قابل‌ملاحظه است: احتمال این‌که مشتری از کشتی شرکت به همراه کارمند بپرد، بعد از 3.5 سال، دوبرابر می‌شود. ساختار رابطه نیز مهم است. وقتی تیمی به مشتری خدمات ارائه می‌کند، احتمال دنبال‌کردن کارمند توسط مشتری کاهش می‌یابد، به‌ویژه وقتی که تیمی از متخصصین گوناگون باشد، چرا برای یک رایزن تک‌مضوعه  بازتولید خدمات یک تیم کامل دشوار است.
گرچه این مطالعه کارکنان بازاریاب را هدف قرار داده و برای شرکت‌های خدمات حرفه‌ای مناسب است. پژوهشگر می‌گوید: «یافته‌های من شواهد اولیه‌ای را نشان می‌دهد که به مدیران در شناسایی مشتریان در معرض ترک شرکت کمک می‌کند و درباره چگونگی سازماندهی روابط برای حفظ وفاداری مشتریان توصیه‌هایی دارد.»
انصراف از نظر