By Ronald A. Heifetz / Donald L. Laurie
نوشته: رونالد هایفتز و دونالد لوری
ترجمه: غلامحسین خانقایی
امروزه شركتهای مختلف به طور فزایندهای با چالشهای انطباقپذیری (انطباقپذیری) روبهرو میشوند: تغییر و تحولات ایجاد شده در جوامع، بازارها و فنآوریها، در سرتاسر جهان، به طور دایم شركتها را وامیدارند تا به شفافسازی ارزشهایشان بپردازند، استراتژیهای جدیدی توسعه دهند و راههای اجرایی تازهای را یاد بگیرند. مهمترین وظیفه رهبران در رویارویی با این چالشها، بسیج كلیه كاركنان به انجام كار انطباقپذیری است.
نویسندگان مقاله كه در مجله هاروارد بیزنس ریویو در سال 1997 چاپ شده، اعلام میدارند، مفهوم غالب رهبری مبنی بر «داشتن یك آرمان و هماهنگ كردن افراد با آن» مفهومی ورشكسته است و دیگر كارایی ندارد، زیرا این واقعیت را نادیده میگیرد كه بسیاری از موقعیتهای كاری به جای اینكه جنبه فنی داشته باشند، جنبه انطباقپذیری دارند. در مقابل، آنها شش اصل را به منظور هدایت كار انطباقپذیری پیشنهاد میكنند.
به عقیده نویسندگان، رهبران باید «به بالكن بروند.» به این معنا كه گویی بر روی بالكن ایستادهاند و الگوهای عملكردی و استراتژیك را زیر نظر دارند و به جای اینكه اسیر عملیات و كارهای روزانه شوند به تقویت یا ایجاد محیط كاری مناسب برای تغییر بپردازند. آنها همچنین باید به «شناسایی چالشهای انطباقپذیری» بپردازند. یعنی باید از طریق اخذ نظرات كلیه كاركنان، چگونگی نیاز به تغییر نظامهای ارزشی یا روشهای همكاری سازمانی را شناسایی كنند. آنها باید به «تنظیم تنشهای ناگزیری» اقدام كنند كه به علت مقاومت انسانها نسبت به تغییر و به همراه كار انطباقپذیری به وجود میآیند. آنها ناگزیر از «حفظ توجه مهارشده» در میان كاركنان هستند تا آنها را با واقعیت تنوع عادتها، روشها و اعتقادات در محیط كار روبهرو سازند كه هر یك دارای متفاوتی هستند و برای پیشرفت كار به سازشهای جدی نیازمندند، «حفظ توجه مهارشده» اقدام نمایند. رهبران باید از طریق قرار دادن ابتكار عمل تعیین مسایل و حل آنها در دست كاركنان، «كار را به آنان واگذار كننند.» و بالاخره این كه باید به «تقویت صدای رهبری» برآمده از پایین سازمان اقدام كنند.
ذكر مثالی از انجام تغییرات انطباقپذیری یك شركت خدماتی حرفهای هلند به نام كی.پی.ام.جی، به تببین این اصول كمك میكند.