By John G. Gabarro
نوشته: جان گابارو
ترجمه: مینا هامون
وقتی مدیرانی منصب جدیدی را عهدهدار میشوند، در موقعیت تازه جا میافتند، فوتوفن کار را یاد میگیرند، با بالادستان و زیردستان کنار میآیند، کسب اعتبار میکنند و عاقبت بر اوضاع مسلط میشوند. اما عدهای از پس کار برنمیآیند. تفاوت در چیست؟
در این مقاله که اولین بار در سال 1985 انتشار یافت، جان گابارو، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد، یافتههای دو مجموعه از مطالعات میدانی خود را که شامل چهارده مورد جانشینی مدیریتی بود بههم مرتبط ساخت. مجموعه اول، مطالعه سه ساله عملکرد مدیرانی بود که بهتازگی منصوب شده بودند.مجموعه دوم، ده مطالعه موردی تاریخی را شامل میشد. پروژه مذکور سازمانهای آمریكایی و اروپایی با فروش از 2/1میلیون دلار تا سهمیلیارد دلار را دربر میگرفت. این پروژه همچنین شامل دورههای تحول، وضعیتهای عادی، شکستها و پیروزیها بود.
طبق نظر نویسنده، فرایند تصدی مدیریت، پنج مرحله قابلپیشبینی را پشت سر میگذارد: جاافتادن، اشراف بر اوضاع، بازسازی، تثبیت و پالایش. مراحل یادشده به وسیله مجموعهای از دورههای زمانی متناوب یادگیری شدید (اشراف و پالایش) و اقدام (جاافتادن، بازسازی و تثبیت) مشخص میشوند. نتایج مطالعه، این عقیده نادرست را به یک سو نهاد که مدیران همهفنحریف در هر موقعیتی پیروز خواهند شد. گابارو معتقد است درک موقعیت و اجرای تغییر مفید یکشبه اتفاق نمیافتند و متغیرهای انسانی نظیر سبکهای مدیریتی و روابط کاری موثر هستند که تفاوتها را بهوجود میآورند.