گروه محصولات

عنوان مقاله: ورود به بازارهای روبه‌رشد

گزيده مديريت 209

By Clayton Christensen/ Efosa Ojomo/ Karen Dillon
نوشته: کلیتون کریستینسن و افسا اوجومو و کارن دیلون
ترجمه: سعید ابویسانی و اسدالله ابویسانی


سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و شرکت‌های چندملیتی با رکود در غول‌های بازارهای نوظهور از جمله برزیل، روسیه، هند و چین به‌دنبال مکان دیگری برای سرمایه‌گذاری می‌گردند. آن‌ها اقتصادهای روبه‌رشد مانند نیجریه و پاکستان را به‌شدت زیر نظر دارند. آیا می‌توان فرصت‌های جدی رشد را در اقتصادهای دارای فقر شدید، نبود زیرساخت و موسسات جست‌وجو کرد؟
به‌گفته نویسندگان مقاله، پاسخ مثبت است. کلید در نوآوری‌های بازارآفرین است: محصولات و خدماتی که پاسخگوی نیازهای ارضانشده داخلی هستند، مشاغل بومی ایجاد می‌کنند و به‌سرعت مقیاس خود را گسترش می‌دهند. به‌عنوان مثال، مایکروانشور که دسترسی به بیمه را برای 56 میلیون نفر در اقتصادهای نوظهور فراهم کرده و گالانز، اجاق‌های مایکرفر را به‌دست میلیون‌ها مصرف‌کننده چینی رسانده که پیش‌تر آن‌قدر فقیر بودند که نمی‌توانستند چنین دستگاهی بخرند.
به‌علاوه، مبانی ضروریات توسعه می‌تواند به‌وسیله نوآور‌های بازارآفرین «جذب» ‌شود و با گذشت زمان، دولت‌ها و موسسات مالی راغب به حمایت شوند.

انصراف از نظر