گروه محصولات

عنوان مقاله: وبلاگ‌ها و مزیت‌ رقابتی : مقایسه وبلاگ‌های دانشی در ایران و شرکت‌های فورچون‌500

گزيده مديريت 104
در این نوشتار نتیجه بررسی پژوهشگران از نقاط قوت‌وضعف وبلاگ‌های دانشی در هشتاد سازمان ایرانی و مقایسه آن‌ها با هشتاد وبلاگ دانشی شرکت‌های فورچون‌500  ارايه و تحلیل می‌شود.
 
نوشته: دکتر فریبا لطیفی و مریم وفا
دانش، نفت فرداست
 
 در اقتصاد دانش‌‌پایه امروز نقش دانش را هم‌چون نفت در اقتصاد صنعتی دیروز ‌می‌دانند. این تشبیه ممکن است ما را در شناخت ماهیت دانش به اشتباه بیندازد چراکه نفت مانند هر دارایی مشهود دیگر، منبعی است که با استفاده از آن کاهش ‌می‌یابد، در حالی‌که دانش منبعی است که استفاده از آن سبب افزایشش می‌شود.
این اشتباه، اشتباهی بزرگ‌تر را به همراه دارد و آن این‌که تصور شود دانش را هم مانند زر و سیم و سایر دارایی‌های مشهود باید پنهان کرد تا از آسیب رهزنان در امان ماند و از آن کاسته نشود. حال آن‌که دانش از بن، ماهیتی گوناگون دارد. دانش را ‌نمی‌توان با پنهان‌کردن نگاهداری و از کاستن آن جلوگیری کرد، بلکه نشر دانش و شریک‌کردن دیگران در آن است که موجب افزایشش می‌شود. گفته مشهوری این نکته را تاکید می‌کند: «دانشت را منتشر کن وگرنه نابود می‌شوداین تفاوت ماهوی موجب آن شده است که سرمایه‌داران در اقتصاد دانش‌پایه امروز کارکنانشان را به انتشار و تشریک دانش تشویق نمایند و سبب شوند تا آن‌ها، دانش و تجربیات خود را به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین منابع تولید در «وبلاگ‌های دانشی» قرار دهند که به اختصار «کی-‌لاگ خوانده می‌شوند.
نقش وبلاگ و ‌وبلاگ‌نویسی در توسعه پایدار

انتشار و اشتراک دانش از مهم‌ترین دستاوردهای فناوری اطلاعات‌و‌ارتباطات در سال‌های اخیر است. به‌منظور تبادل اطلاعات و دانش بین اندیشمندان و دانشمندان، از گذشته روش‌های متفاوتی مانند انتشار روزنامه، مجله، کتاب، شرکت در همایش‌ها و گردهمایی‌های علمی مرسوم بوده است. هر یک از روش‌های یادشده مزایا و محدودیت‌های ویژه خود را دارا هستند. محدودیت‌های زمانی، مکانی و میزان تعامل اطلاعاتی با مخاطبان از جمله چالش‌های اساسی در ارتباط با هر یک از روش‌های سنتی مذکور است.

انصراف از نظر