ترجمه: مرضیه السادات متولیان
ما عادت کردهایم بشنویم که دوستان و همکارانمان درباره مسائل سیاسی صحبت میکنند، اما چه احساسی پیدا میکنیم، وقتی مدیرانعامل اینکار را انجام میدهند؟ امروزه مدیرانعامل بیش از هر زمان دیگری دیدگاههای خود را درباره موضوعات داغ بیان ميکنند: به هوارد شولتز فکر کنید (که به صاحبان اسلحه گفت که با سلاح وارد قهوهخانههای استارباکس نشوند) یا تیم کوک (که تبعیضهای جنسی را محکوم کرد). این بهاصطلاح کنشگرایی مدیرعامل باعث بازخوردهای هم مثبت و هم منفی از سوی مشتریان، سرمایهگذاران و کارکنان میشود. برای اندازهگیری تاثیر آن بر سودآوری شرکتها، بنگاه جهانی وبرشاندویک با موسسه تحقیقاتی کی.آر.سی در یک نظرسنجی روی بیش از هزار مصرفکننده آمریکایی مشارکت کرد.
در کل، افراد تمایل به واکنش مثبت نسبت به مدیرانعاملی دارند که اظهار نظر میکنند: 31 درصد از افراد نظر مثبتتری نسبت به مدیرانعاملی داشتند که درباره مسائل بحثبرانگیز مواضع عمومی میگیرند، در حالی که 22 درصد اظهار داشتند نظرشان مثبت نیست. (بقیه هم یا گفتند برایشان مهم نیست یا نمیدانستند چه واکنشی نشان میدهند). اما وقتی مسئله ارتباط روشنی با کسبوکار اصلی مدیرعامل ندارد، میزان حمایت کم میشود: فقط بیست درصد میگویند اظهار نظر ایده خوبی است. درباره قصد خرید، اگر مدیرعامل موضعگیری کند، ریسکها ممکن است از پاداشها بیشتر باشند: چهل درصد از پاسخدهندگان گفتند بهاحتمال زیاد از شرکتی خرید میکنند که مدیرعاملش از دیدگاه سیاسی موافق با آنها پشتیبانی میکند، اما 45 درصد گفتند از فروشگاههایی که رهبرانشان در موضع مخالف آنها هستند، خرید نمیکنند.