گروه محصولات

عنوان مقاله: واقعيت هایی درباره پرورش اقليت ها

گزيده مديريت 9

By David A. Thomas

نوشته: دیوید توماس

اختلاف نژادي به صورت عمده‌ترين مشكل اداري در امريكا درآمده است. هر چند، علي‌رغم حسن‌نيت كامل سازمان‌ها و ادارات در رفع اين مشكل، هنوز بسياري از موسسات در انتخاب نسبت مناسبي از افراد با نژادهاي متفاوت در سطوح مديريت عالي ناكام مانده‌اند. برخي از سازمان‌هايي كه از ميان افراد با استعداد اقليت‌هاي نژادي، بهترين و هوشمندترين آنان را استخدام كرده‌اند، هر روزه شاهد هستند كه اين اشخاص پس از گذراندن تجربه تلخ كار در آن سازمان، موسسه را ترك مي‌گويند. در ساير سازمان‌ها كه توانسته‌اند افراد پراستعداد اقليت‌هاي نژادي را حفظ كنند، معمولاً مشاهده مي‌شود كه اين اشخاص در پست‌هاي مديريت مياني مشغول كار مي‌شوند.

 ديويد توماس David Thomas براي درك انشعاب و جدايي سرنوشت شغلي سفيدپوستان و اقليت‌هاي نژادي، چگونگي پيشرفت اقليت‌ها را در سه سازمان معظم امريكايي تحت بررسي قرار داده است. در اين مقاله، وي سه مرحله شغلي را كه تمامي افراد حرفه‌اي طي مي‌نمايند، تشريح كرده و توضيح مي‌دهد كه چرا سفيد‌پوستان در همان اوايل كار مي‌توانند وارد مسير پيشرفت سريع شوند، در حالي كه اقليت‌هاي بااستعداد معمولاً پس از رسيدن به مرحله مديريت مياني، قابليت ارتقا را كسب مي‌كنند.
 تحقيقات ديويد توماس نشان مي‌دهد، اقليت‌هايي كه بيشترين پيشرفت شغلي را داشته‌اند در يك موضوع مشتركند و آن، وجود يك شبكه پرقدرت از حاميان و مربيان در سطح موسسات است. وي دريافته است كه اقليت‌هايي كه به پست‌هاي مديريت مياني دست يافته‌اند، از مشورت با مربيان و افراد خبره‌اي برخوردار شده‌اند كه نظراتشان بيشتر جنبه توصيه و اندرز داشته و به آنان در پرورش توانايي‌هايشان كمك كرده است. از سوي ديگر، اقليت‌هايي كه به پست‌هاي مديريت ارشد رسيده‌اند، روابط پيشرفته‌تري با مربيان خود برقرار نموده‌اند.
 توماس، انواع حمايت‌هايي را كه مربيان براي افراد تحت تكفل خود به عهده مي‌گيرند، شرح مي‌دهد و چالش‌هاي حمايت را در بطن جوامع اقليت نژادي به تصوير مي‌كشد. او به ويژه موضوعاتي چون وجود عقايد و تعصبات منفي، سخت‌گيري اجتماعي، دشواري يافتن الگوهاي شخصيتي مناسب و ناراحتي شخص در ميان جمع را پيش مي‌كشد.
 سرانجام، توماس، اين ايده را به چالش مي‌كشد كه كار مربيان فقط در رابطه رودرروي آنان با افراد تحت حمايت خلاصه مي‌شود. وي شرح مي‌دهد كه مربيان چگونه مي‌توانند اقدامات گسترده‌تري در سازمان‌هاي خود به عمل آورند تا افراد رنگين‌پوست امكان پيشرفت بيشتري پيدا كنند.
انصراف از نظر