گروه محصولات

عنوان مقاله: هوش اجتماعی و زیست شناسی رهبری

گزيده مديريت 88

By Daniel Goleman Richard Boyatzis

نوشته: دانيل گولمن و ريچارد بوياتزيس

ترجمه: دكتر محمدابراهيم محجوب

یك دهه پیش مقاله پرآوازه‏ گولمن درباره هوش عاطفی و رهبری در همین صفحات چاپ شد. اینك او به‏عنوان رییس مشترك هیات‏مدیره «كنسرسیوم پژوهش درباره هوش عاطفی در سازمان‏ها» و بویاتزیس، استاد دانشگاه كیس‌وسترن، بر محور پژوهش‏های نوظهور درباره آثار تعامل انسان‏ها بر مغز، مرزهای آن مقاله را می‏گسترانند. به‏گفته این‏دو، هوش اجتماعی زنجیره‏ای از توانمندی‏های انسان است كه بر بستر مدارهای عصبی خاص بافته و موجب اثرگذاری رفتار انسان می‏شود.

 نویسندگان شرح می‏دهند چگونه عصب‏های آینه‏ای شخص را قادر می‏سازند احساساتی را كه در دیگران تشخیص می‏دهد در خودش بازتولید كند و بدین ترتیب، به‏طور آنی در تجربه‏ای شریك شود. بررسی‏های سازمانی نشان می‏دهند این پدیده در موارد گوناگونی به‏كار می‏آید: از ارزیابی عملكرد افراد به‏صورت رویارو گرفته تا تعاملات روزانه با دیگران كه به رهبر كمك می‏كنند نخبگان را دریابد. عصب‏های اجتماعی دیگر، از جمله یاخته‏های دوكی (كه رهبر را قادر می‏سازند بی‏درنگ بهترین واكنش را در برابر دیگران نشان دهد) و عصب‏های نوسانگر (كه موجب ایجاد هارمونی در حركات فیزیكی افراد می‏شوند) نیز بررسی شده‏اند. نویسندگان بر این باورند كه رهبران بزرگ كسانی هستند كه با رفتار خویش این سیستم پیچیده ارتباطات درون‏مغزی را به‌سان اهرمی نیرومند به‏ تكاپو می‏آورند.
 

نویسندگان در یك نمودار ساده، هفت شاخص برای بازشناسی رهبران هوشمند (از نظر اجتماعی) از رهبران ناهوشمند به‌میان می‏آورند. پند مشخص آنان به رهبرانی كه نیازمند تقویت مداربندی (عصبی) اجتماعی خود هستند این است: سخت بكوشید رفتار خویش را دگرگون سازید. آنان نمونه‏ای می‏آورند از مدیری بلندپایه كه با اجرای یك برنامه فراگیر از نظر اجتماعی هوشمندتر شده است. این برنامه شامل ارزیابی 360 درجه رفتاری و تربیت زیر نظر یك روان‏شناس سازمانی و همكاری چندساله با یك مرشد بوده است. نتیجه: ارتباط نیرومندتر با فرادستان و فرودستان، عملكرد بهتر یگان مربوطه و ارتقا درجه چشمگیر.

 

انصراف از نظر