گروه محصولات

عنوان مقاله: هنر ظريف تملك دوستانه

گزيده مديريت 5

By Robert J. Aiello and Michael D. Watkins

نوشته: روبرت آیلو و مایکل واتکینز

ترجمه: منصور مجدم

ناخوشايندي سوابق تملك‌كنندگان شركتي يك راز نيست. اما گروه ديگري هستند كه موفقيتهاي مستمر داشته‌اند. مطالعه اخير در بارة ادغام و تملك آشكار مي‌سازد كه بين سالهاي 1984 و 1994، سرمايه‌گذاران وجوه   در 80 درصد موسسات مشاور خريد شركت‌ها از بازدهي برابر يا بيشتر از هزينه سرمايه‌اشان در ادغام‌ها و تملك‌ها برخوردار شده‌اند و اين امر حتي در مواقعي كه رقبا قيمت مزايده را افزايش داده‌اند، نيز صحت دارد.

چرا تملك‌كنندگان مالي موفقتر از همكاران شركتي خود هستند؟ زيرا آنها با فرايند مذاكره‌، متفاوت برخورد ‌مي‌كنند. اكثر مديران شركتي به تملك‌ها به عنوان تمرين صعود-مستقيم-از-تپه نگاه ‌مي‌كنند: «مي‌خوام اين شركت را بخرم. ببين جقدر مي‌ارزه. كمتر پيشنهاد بده و اونو برام ورش دار.» و مديريت واقعي معامله به كارشناسان بيرون از شركت (بانكهاي سرمايه‌گذاري و وكلا) تفويض مي‌شود.

 اما، تملك‌كنندگان مالي با مديريت معامله به عنوان بخشي از كسب‌وكار خود برخورد كرده، آن را از طريق گروهي دايمي از مديران مجرب صورت مي‌دهند و واجد فرايندهاي تثبيت‌شده‌اي هستند كه به آنها متكي هستند. نويسندگان، رويكرد تملك‌كنندگان موفق را در هر پنج مرحله مذاكرات معامله (گزينش معامله بالقوه، رسيدن به توافق اوليه، انجام كنكاش، تعيين شرايط نهايي و بستن معامله) را بررسي كرده و اقدامات مناسب و نامناسب را با هدف كشف علت موفقيت اين تملك‌كنندگان مقايسه مي‌كنند.
انصراف از نظر