گروه محصولات

عنوان مقاله: نگاه ویژه به هدایت فرهنگ: هم ‏گرایی مهم است

گزيده مديريت 201

ترجمه: حامد محمدی شهرودی و آذین قبادی

هنگامی که دیدگاه‌های کارکنان در مورد برجسته‌ترین صفات فرهنگی سازمانشان را مقایسه کردیم، دو نوع سازمان پدید آمدند: هم‌گرایی کم (کارکنان به‌ندرت در مورد مهم‌ترین صفات فرهنگی توافق داشتند) و هم‌گرایی زیاد (دیدگاه‌ها، هم‌سویی بیش‌تری داشتند). در دو مثال زیر، هر نقطه، نمایانگر یک کارمند است. توجه کنید که در سازمانِ دارای هم‌گرایی کم، هفت مورد از هشت صفت فرهنگی، به‌عنوان مهم‌ترین صفات ذکر شده‌اند و در هر ربع افرادی وجود دارند. این بدان معناست که دیدگاه کارکنان نسبت به شرکتشان، متفاوت و اغلب متضاد بود. به‌عنوان مثال، برخی از آن‌ها، یک سازمان «مراقبت» را می‌دیدند، در حالی که بقیه، یک سازمان که بر «اقتدار» تاکید داشت را می‌دیدند. چرا وجود هم‌گرایی زیاد، مهم است؟ زیرا با سطوح مشارکت (دخالت) کارکنان و جهت‌گیری مشتری هم‌بستگی دارد. اما اگر فرهنگی که دارید، فرهنگی که خواهان آن هستید نباشد، هم‌گرایی زیاد، تغییر آن را دشوارتر می‌کند.

انصراف از نظر